lördag, april 12, 2008

Jag ser inte dålig film

Jag har säkert skrivit om detta förut, men det är värt att tas upp. Ibland tänker jag tillbaka på dvdforum och den tråd där en lätt efterbliven människa påstod att er käre Fred faktiskt inte tycker Nightmare City är bra!

Jepp, människan hade mage att påstå att jag inte hade koll på min egen smak. Att jag tyckte om Nightmare City för att den var dålig, som ett kultfenomen. Jag blev troligen arg och kallade honom otrevliga saker - vilket jag naturligtvis inte ångrar - och än idag kan jag alltså bli upprörd över att behöva läxas upp angående min filmsmak.

Nightmare City må hända inte vara en perfekt film, men det är absolut ingen dålig film. En dålig film för mig är en trist film, som Dansar med vargar eller valfri Beck-film med Peter Haber. Dåligt = tristess. Tristess = dålig film. You get it?

Personligen har jag aldrig uppskattat filmer som "är så dåliga att dom blir bra". Levererar filmen underhållning så är den bra helt enkelt. Eller mästerlig. Eller utmärkt. Allt annat handlar om personlig smak. Och ingen kan säga till mig att filmen jag älskar är dålig, för det är den givetvis inte.

Det finns egentligen inget värre än att dumförklara någon annans smak. Förvisso suger Colin Nutley jätteapa, det vet nästan alla, men jag respekterar folk som gillar hans skitfilmer. Gillar dom det så är det skitbra. Då är dom lyckliga. Sedan har man Janne Ahlgren på Discshop eller Slasherpool som dumförklarar läsarna genom att skriva att, för att förenkla allt, "alla som gillar den här filmen är dum i huvudet". I Janne Ahlgrens fall kan vara vara att påstå att "endast korkade tonåringar" (eller liknande ordval) och på Slasherpool så varnar man folk att se filmer. "Se den inte, den är usel". Som om man faktiskt tror att folk är så dumma att dom lyder det rådet.

Se själva, lyssna inte på folk som ser ner på er.

I stort sett varje film jag skriver om på bloggen är bra. En del är dåliga, men jag skriver om dom för att kanske komplettera en genre eller en serie, men annars så skriver jag inte om dålig film. Eller film som är mer svag än stark. Och jag skulle aldrig avråda någon från att se en film. Det är jag för smart för att göra.

Så nej, jag ser inte dålig film. Bara så att ni vet.