torsdag, april 10, 2008

Kumla Reloaded


Hej, ni läser nu ett meddelande från mannen som förlorat ett hudlager.

Hotellduschen som är så het, går nämligen inte att ställa om till mer kyla, att man känner sig som en skållad gruvråtta under själva tvagningen. Men det är okey. En första natt i Kumla var okey, även om kuddarna var så tunna att jag knappt kände dom och fick rulla ihop överkastet till en hård boll som fick fungera som kudde. Sängen var väldigt mjuk, och efter ett tag kändes det som om man låg i en härlig potatisgratäng som hotade att suga musten ur en. Frukosten då, definitivt okey. Åt upp allt det rostade brödet och försökte undvika att hälsa på folk.

När jag ställde mig utanför för att vänta på min kollega så kom nästa hemliga agent, en indier. Detta var alltså 0720 på morgonen, han fick syn på mig, kastade sin cigarett och hejade glatt samt verkade känna igen mig. Eftersom jag är otroligt folkskygg på morgonen så låtsades jag inte om detta och undvek att låtsas att jag såg honom, varvid han släppte sin charad och vandrade in på hotellet. Men det blev inget Tripe Five Soul tyvärr.

Det finns nog en del som skulle hävda att Kumla inte alls är en kulturell metropol, utan snarare en "metro-Pol Pot" när det gäller kulturlivet. Förvisso handlar det om allvarligt kulturskymning över Kumla, men varje samhälle som har en tusen meter hög kulle som ryker och kommer att vara tokhet i 150 år till förtjänar respekt. Att man sedan har en konstutställning på toppen ser jag mer som en diskret avrättningsmetod av kulturälskare som inte är önskvärda i kommunen.

Jag tog också reda på alla väsen som lever i grottan där jag tillbringade större delen av min dag. Ett spöke, en råtta och en berguv hade visst synts till och skrämt livet ur folk. Just råttsägnen började spektakulärt genom att råttan ska ha jagat en kvinnlig medarbetare, men efter lite analys verkade det som om en av gubbarna jagat råttan med truck istället. Tänk så skenet kan bedra.

På tal om sägen, ni kommer ihåg hur en person avslöjade att han visste precis hur man skulle kunna fritaga en massa fångar från Kumla anstalten? Det gick mer ut på att man tog en lastbil, körde in den och sedan körde ut igen. Jag som fick fantasier om en margarin-insmetad Helge Fossmo som ligger och hukar i en tvättkorg medan man gröpt ett hål i tvättstugan med hjälp av en sked och sedan tillverka lookalike-dockor av strumpor och gummisnoddar och på så sätt tagit sig ut och försenad upptäckten. Men tji fick jag.

Jag kan inte heller sluta tänka på att stadshotellet är ihopbyggt med Pingstkyrkan. Ni vet hur små stadshotell är, fyllda av minne av spruckna äktenskap, fylla och erotiska möten i städskrubben. Så att ett sådat dekadent, pulserande Sodom & Gomorrah är ihopsmält, nästan ihopjuckat med Pingstkyrkan är helt otroligt. Men det är väl bara jag som tänker såna tankar antar jag. Se bild för en bättre vy över mitt inre.

Nåväl, nu ska jag äta en nyttig kvällsmat i form av ett paket Ballerina och två Jolt Cola. Klassisk "jag är för trött för att gå till den lokala greken och äta ljummet köttspett"-syndrom som oftast slår till när jag befinner mig på hotell.

Om jag har tur så möter Dario mig i dörren, säger välkommen och kittlar min näsa när han böjer sig fram och smeker sitt yviga hår mot mot ansikte i rent tacksamhet över att jag bor där. Eller "Gunnar" som jag numera heter, eftersom rummet är bokat på "Gunnar" och inte "Fred". Men jag gillar det namnet. Det inger respekt.

Göken!

Fred