tisdag, april 01, 2008

Oss

Detta med första April verkar ha tappat sin charm känns det som. Själv har jag inte brytt mig de senaste tio åren, men om man studerar tidningar och media där aprilskämten borde frodas så känns det kanska avskalat. Jag gillar ÖP's skämt om en Wolf Garden i Jämtland. Förhoppningsvis så retar det någon vargrädd surjämte.

I LT hittar jag inget faktiskt, om inte spökjägaren är ett sådant. Men det är nästan för realistisk för att vara ett skämt. Folk pysslar med sånt där och det han gör är knappast ovanligt.

Ett tag trodde jag att Aftonbladet hade detta som skämt, tills jag insåg att Expressen hade exakt samma nyhet. Iofs så känns alla artiklar i dessa tidningar som aprilskämt. I SVD och DN hittar jag heller ingenting. Kanske dags att helt enkelt skita i den här förlegade pajas-traditionen?

För övrigt irriterar jag mig på den här moraltanten som tror att ord spelar någon roll. Vårt språkbruk förändras och ord som "jävlar" har till exempelt ingen som helst betydelse för hur vi lever. Att tycka det är ett "fult" ord handlar mer om att man av någon anledning bugar och bockar för kristendomen.

Det är bara ord. Och säger man "nallebjörn" med rätt tonläge så kan det bli minst lika otrevligt.

Kanvera avgår också. Det är alltid gott att se högerapor falla.

Men det bästa som hänt mig hittills i veckan är att G berättade om att han skulle bli gudfar åt sin bästa kompis barn, och när jag tillade att jag gärna ville träffa hans kompis och bäbisen förr eller senare så säger G att dom måste komma och hälsa på oss. Oss. OSS. Det är verkligen inte du och jag längre. Det är oss.

Lycklig.