tisdag, april 08, 2008

Smeknamnsutmaningen 2008

Med tanke på att Punkfairy och Johnny Scharonne har skrivit inlägg om sina gamla smeknamn så kände jag mig tvungen att göra samma sak. Nu hade ju dessa herrar något enormt med namn, själv har jag en betydligt blygsammare samling.

Fredzilla
- Gammalt nick som har hängt med sedan jag skaffade hotmail för första gången. Jag valde det för att jag heter Fred och att jag älskar de gamla Godzilla-filmerna. Nu finns det egentligen bara en som har makt över ordet "Fredzilla" på nätet, och det är jag. Anneli brukar faktiskt kalla mig det ibland, i alla fall när hon presenterar mig för andra.

Shinobi
- På vissa amerikanska forum så kallas jag Shinobi, och det är David Zuzelo som började köra med det och det har hängt med på vissa ställen. Ibland alterneras det med "The Swedish Shinobi", men jag använder mig själv aldrig av det smeknamnet. Mest för att jag inte riktigt förstår logiken i det hela och att det är ett ganska krånligt namn att svänga sig med i det virtuella sällskapslivet.

Marcel
- Alex på jobbet har kallat mig det i några månader nu. Det är en referens till Marcel Marceau, mest för min vana att bära svart polo - vilket han antagligen tycker är väldigt franskt och mim-artat. Själv tycker jag det är kulturmuppigt med svart polo, men det är skönt och diskret. Och inget som kan distrahera en själv eller andra.

Freddy
- Mina pojkvänner brukar kalla mig Freddy, ibland "Fredy" eller "Freddie". Min farsa brukar också skriva det ibland i sina mail, så det är ett smeknamn som jag rent allmänt gillar. Det är kanske inget jag själv använder, utom ibland när jag messar till Gregory, men det är behagligt och avslappat. Något som jag kan behöva.

Grosshandlaren- Någonstans kan jag förstå detta smeknamn. Jag kommer inte ihåg vem det var som alltid kallade mig det, men det var någon gubbe på Venngarn tror jag när jag var lite. När jag nämnt det långt senare så har faktiskt folk tyckt att det var ett väldigt passande smeknamn, speciellt när jag har en aning pondus (som det heter så fint när man är tjock), gärna bär kostym med väst och slips och kan vara ganska dominerande i sällskapslivet. Jag antar att "grosshandlaren" handlar om någon som ger respekt, klär sig lite finare och är lite "mer" än vad man borde vara. Lite smaklös ibland kanske.

Freddan
- Vad jag vet är det bara min mor som använder sig av detta, men det får hon så gärna göra.

Fredson
- Som en del vet så var jag en extremt aktiv trollkonstnär i yngre dar och detta var mitt artistnamn. Det startade fånigt som "Fredzonic", men jag ändrade det sedan till "Fredzon" och sedan till "Fredson" eftersom det med Z lät som ett puckat dansband eller nåt. Det var bara några få år sedan sedan folk fortfarande kunde kalla mig det, men eftersom jag helt har dragit mig undan trolleriet så har också detta smeknamn försvunnit. Tack och lov.

Meh Noi
- Betyder "liten björn" eller nåt sånt på thailändska. Ett ex brukade kalla mig det och hans thailändska vänner kallade mig det också.

Lillstrumpa
- Min bror Jim brukar kalla mig Lillstrumpa, och det är nog en referens till att jag älskade Storstrumpa och Syster Yster när jag var liten spoling.

Bögtrollis
- Användes flitigt under en period, speciellt av Städ-Lars på gamla Video Ett i Östersund. Men jag vet att det förekom av andra också. Städ-Lars skickade en gång ett vykort adresserat "Bögtrollis, Östersund" och otroligt nog kom det fram. Tyckte om det smeknamnet, och det är väl inget jag presenterar mig med.

Fredski
- Nu är jag inte hundra på det, men jag vet att jag blivit kallad för detta och om jag inte är helt förvirrad så är det Anneli som brukar köra med Fredski ibland. Trevligt namn som uppmuntras.

Som en detalj så tror jag detta startades genom att Johnny diskuterade sitt namn och att Trollhare mer eller mindre medvetet hakade på. Sedan läste Punkfairy Johnnys inlägg, och troligen även Trollhares och så blev det smeknamnsutmaning över det hela.

Så där, nu fick ni veta lite mer om mig själv som ni inte hade lust att veta. Göken!