tisdag, april 01, 2008

"Zigenare är tjuvar!"

Ja, det är det jag läser om jag gör en snabb sökning på nätet. Bland annat skriver Stina-Lee att "många zigenare" stjäl. Vad hon nu har fått det ifrån? Sverigedemokraterna? Nazimupparna som hänger upp affischer med dåligt klister i Märsta?

När jag var barn så kan jag svära på att jag såg skyltar i vissa butiker där man förbjöd zigenarkvinnor att gå in eftersom risken att dom skulle snatta och stoppa fryst kyckling under sina jättekjolar var för stor. Så här 2008 så känns det ganska makabert att en del naiva, förlåt - korkade - människor faktiskt tror att resandefolket föds som tjuvar. Men vissa element tror visst det fortfarande, år 2008. Troligen samma människor som tror att homoäktenskap leder till att vuxna får gifta sig med barn eller djur.

Killen jag träffades i somras hade samma åsikter. Han blev helt till sig när han såg kvinnor från resandefolket och viskade till mig att dom troligen hade massor av stulna varor under kjolarna.

Nu finns det överhuvudtaget inget som helst bevis att resandefolket skulle stjäla mer än andra. Det finns inga som helst bevis. Samma berättelser som tas upp på nätet kan berättas om svenska pensionärer, östermalms-kids, homos, heteros, svenssons, utlänningar, politiker, städare och alla andra människor i vårt samhälle.

Det fördomar. Rasism. Den naiva tanken att faktiskt ett visst folkslag skulle ha det genetiskt i sig att stjäla.

Jag skrev en kommentar till Stina-Lee's inlägg, men jag räknar med till hundra procent att hon inte kommer att publicera kommentaren eftersom allt som skrivs där måste godkännas.

För mig är hon bara en dum brud. Inget annat. Och det är ni andra som har samma dumma tankar som henne.

Desto mer jag tittar mig om i samhället, desto smartare känner jag mig. Känns både oroande och skönt faktiskt.

Edit: Förresten, jag har förstått att det är skillnad på zigenare och resandefolk? Är det någon som kan förklara? Att dom inte ska tillhöra samma folkgrupp? Jag är inte så insatt i själva historiken bakom, men uppenbarligen så har båda hamnat under samma rasistiska slogan att "zigenare är tjuvar".