måndag, maj 12, 2008

Det är precis som jag säger hela tiden!

Daniel Gilbert, professor vid Harvardinstitutet, har kommit på det jag alltid ansett: att man blir lyckligare utan barn. Jag tror det stämmer. Föräldrar har en tendens att glömma allt som är jobbigt med sina ungar och förskönar (ungefär som lumparminnen), förtränger och ser allt från den goa, fina sidan.

Folk blir verkligen upprörda när någon vågar ta upp nackdelarna med barn och att inte alla tycker det är så jävla kul med några snorisar som förföljer en för resten av livet. Jag är inte så förtjust i barn överhuvudtaget, men tittar man krasst på det så har jag nog en betydligt bättre ekonomi utan barn. Jag kan fokusera på mig själv och min killes förhållande utan att ha barn som kommer ivägen. Jag kan fokusera på resor och karriär, livet helt enkelt. Utan att vara beroende av någon avkomma.

Jag och David, mitt kära ex, diskuterade detta lite löst igår och vi var båda överens att OM vi var tvungna att skaffa barn så skulle vi adoptera. Allt annat är egentligen bara en egotripp för sitt eget blod. Varför föröka sig när man kan hjälpa barn som faktiskt behöver trygghet och omtanke? Är man så besatt av sina egna gener att man frivilligt bidrar till överbefolkning och nya människor som riskerar att utsättas för allt elände i världen.

Vi har nog med dom som finns och som inte har föräldrar att ty sig till. Så måste ni överhuvudtaget skaffa barn, adoptera. Gör något gott. Tänk inte så så jävla egoistiskt.