fredag, maj 02, 2008

Hanteringen av läskflaskor på ett matvaruband

Faktiskt, jag förstår inte människor som ställer läskflaskorna upp på bandet. Jag kanske är trög, men bara tanken av att ställa en övertung två liters Cola Zero-flaskan på ett svart band som rör sig ryckigt går över mitt förstånd. Varför?

Jag såg det idag. Kvinnan tog upp flaskan och STÄLLDE den prydligt på bandet. Inte lade den ner, utan ställde den rakt upp som New York-skyskrapa under en terrorattack. Vi vet vad som händer. Kassören sätter igång bandet, flaskan börjar wobbla fram och tillbaka och mest största sannorlikhet ser inte kunden detta, flaskan rasar - kaos.

Det värsta är när det är fler flaskor. Jag vet hur det slutar. Hur flaskorna kommer att falla som Redwood-furor i en skogsbrand. Ett brutalt domino med cola. Någon flaska var ner i golvet, någon välter bara över tomaterna eller vindruvorna. Någon enstaka fångas upp av apan som ställt flaskorna upp från första början.

Jag andades ut. Kvinnan insåg sitt misstag någon sekund senare och lade ner flaskan, dessutom på snedden, precis som jag brukar göra, så att den inte ska rulla iväg. Jag kände mig stolt. Indirekt med mina tankar hade jag nog påverkat henne.

Men det är ett hopplöst läge. Det finns miljontals flaskställare där ute. Och jag kan inte nå dom alla.