torsdag, maj 01, 2008

Kenny Starfighter och jag


Det är märkligt hur vi svenskar är. Mötte upp utanför Folkungagatan 107 denna regniga och kalla morgon. På vägen dit, i Märsta och i stan så mötte jag eftersläntrande festprissar, alla extremt trötta. Själv kände jag mig ganska pigg trots att jag klev upp vid fyra.

Jag hälsade lite på den förste personen som anlänt, en 62-årig herre som dagen före just blivit avtalspensionär och var väldigt glad över det. Senare fick jag veta att han var riktigt erfaren som statist och började sin bana med Strul, Björn Skifs-filmen där han spelar plit på fängelset. Sedan dök det upp tre till, två kvinnor och en man. Alla stod där och försökte skydda sig mot regnet, trötta och utan att försöka möta blickar eller tvingas prata. Martin (eller om det var Matti?) som skulle hämta oss var försenad, och någon på Fladen Film ringde mig och berättade att han var försenad. Och då lossnade också isen mellan oss statister, genom en enda telefonsignal och stämningen förvandlas till extremt social. Det behövdes så lite. Bara en liten digital knuff så vågade vi prata med varandra. Underhållande, vilket vi själva senare påpekade.

Väl ute i Vaxholm, vid Pålsundsbron så barrikerade alla sig i Lions lilla föreningslokal där vi klädda oss och en del, till exempel jag, fick håret fixat. Mitt så att det skulle bli lite "tråkigare", vilket betydde att jag fick samma frisyr som jag haft under 29 år - och som jag bytte för första gången förra året! Sedan blev det, som brukligt, mycket väntan. En vaktkur skulle sättas upp tillsammans med en bom och stopsignal vid brons ena ände, tekniken skulle riggas och alla skulle komma på plats.

Scenen är kort men enkel, så jag hoppas att den klarar sig till slutversionen som får premiär februari 2009. Vi spelar ett gäng affärsmän/politiker plus några turiser som ska gå på en guidad tur på Magmaverken, vilket verkar vara skurkens stora cover-up-fabrik. Guiden, en käck överglad kvinna i illgrön uniform, berättar om fabriken och inskjuter lite med glimten i ögat ett par ord om alla fåniga rykten om hemliga experiment som försegår därinne. Samtidigt som hon säger det så händer givetvis något mycket icke-diskret bakom henne över fabriken och vi tittar förvånat på spektaklet. Allt som sker i bakgrunden, samt även själva Magmaverket, läggs dit digitalt. Så det ska bli väldigt roligt att se hur slutresultatet blir.

En av statisterna, Sara tror jag hon hette, hade varit med förra veckan och spelat in en actionscen. Utklädd i en bisarr rymduniform, heltäckande sådan, och beväpnad med en ombyggd dammsugare så hade hon och "hennes" armé fightats mot en annan armé i några gamla militärbunkrar åt Bromma-hållet. Såg bilder från inspelningen och det såg kul ut.

Det slog mig också hur litet film-Sverige är. Crewet hade alla på sig olika reklam-jackor, från diverse produktioner (Labyrinten, Pistvakt osv osv), de flesta statisterna hade indirekt eller direkt träffat på varandra innan, sett varandra i andra produktioner. Själv har jag inte staterat speciellt mycket, så det var extra kul att lyssna på alla musikvideos, reklamfilmer, informationsfilmer, långfilmer, TV-serier osv osv som folk hade varit med i.

Nåväl, att få vara med i Kenny Begins var jättekul och jag hoppas att filmen blir lika skön som TV-serien... och att jag inte klipps bort ;)

Edit: Såg att Kenny Begins har en YouTube-sida. Det är nog där man ska kolla efter eventuella najsa klipp :)