fredag, maj 02, 2008

Recension: The Pit And The Pendulum (1991)

Jag skulle nog vilja slå på stort och säga att Stuart Gordon är en av vår tids finaste genre-regissörer. Det är inte alltid filmerna har varit perfekta, men oftast finns det en egensinnighet och orginalitet även med de simplaste exploitationproduktioner som gör att dom lyfter sig ovanför den stora massan. The Pit And The Pendulum från 1991 har alltid varit en film jag velat se, och nu har det alltså blivit av.

Lance Henriksen spelar en riktigt, riktigt störd häxjägare, Torquemada, som i guds namn torterar, bränner och är allmänt elak mot diverse trollpackor och alla andra som kan tänka sig vara kättare. Vilket innbär att man kan fängslas för i stort sett allt, inklusive att undvika att titta på offentliga avrättningar. För tittar man inte på så måste man vara en häxa!

Till sin hjälp, och som en övernitisk administratör, så har han Francisco (fantastiskt spelad av Jeffrey Combs) och den brutale proffs-torteraren Mendoza (Mark Margolis). Genom en olycklig slump så råkar ett fint, fromt bagar-par hamna i Torquemadas grepp och kvinnan blir anklagad för att vara häxa, medan mannen bara torteras rent allmänt.

Uppenbarligen är det så att Torquemada börjar bli rejält tänd på kvinnan och börjar få svårt att ta livet av henne...

Som vanligt när Gordon regisserar så blir det en udda blandning av sadism, gore, komedi, drama och starka surrealistiska bilder. Han har aldrig gjort det enkelt för sig direkt. Det är mycket naket och det är relativt blodigt, även om det verkar som om detta är den kortare versionen som släpptes. Filmen har en märkligt billig look, som om den var gjord för TV, men har fina miljöer och kostymer och välgjorda effekter.

Lance Henriksen är faktiskt riktigt bra och intensiv som häxjägaren och har tidernas märkligaste frisyr. I en gästroll, och en lyckad sådan, så dyker Oliver Reed upp. Dessutom så skymtar Tom Towles förbi i full musketörmundering.

Trots att det bjuds på en kortare och "vänligare" version så är den fylld med god underhållning, blod och naket.

Allt med ett gott humör.