måndag, maj 12, 2008

Recension: The Ultimate Warrior (1975)

Ibland gör man såna där upptäckter som gör att man kliver ännu ett steg närmare en perfekt filmsamling. Att jag överhuvudtaget gått omkring ovetande om The Ultimate Warrior i alla dessa år är märkligt. Och ännu märkligare är att denna film ändå är så obskyr, speciellt med tanke på skådespelarna, regissören, filmbolaget och den för sin tid relativt unika handlingen.

Året är 2012 och något har hänt. New York, och troligtvis hela världen, ligger i spillror. Kanske på grund av en smitta, vilket antyds av drivor med torkade lik som dyker upp senare i filmen. I New York så håller sig människorna i olika små samhället, oftast ett par kvarter som dom spärrat av och skyddar med hjälp av vakter. I ett av dom är det är "Baronen" som regerar, spelad av Max Von Sydow. Han försöker styra ett ekologiskt och fridfullt samhälle där man arbetar med att försöka odla fram grönsaker och hålla sig undan de ondskefulla gäng som huserar utanför.

Just dessa dagar är extra märkliga för denna grupp människor. En man, rakad och vältränad, står helt stilla ovanpå något som jag tror är ingången till en tunnelbana. Han står med slutna ögonen och helt stilla. Det enda, förut byxor och ett par läderboots, han har på sig är en kniv. Det är Carson, spelad av Yul Brynner. Baronen lyckas liera sig med honom och får honom med i sitt kollektiv, främst på grund av att han har ett lager med cigarrer att dela med sig av.

Carson behövs främst för att hjälpa till att försvara det lilla samhället mot Carrot, en otrevligt muskulös gängledare spelad lysande av en rödhårig William Smith. Han och hans otrevliga gäng gör allt för att nässla sig in och krossa Baronens värld. Det visar sig dock att baronen har en mer självisk idé med att anlita Carson än att bara hyra in honom som vakt i sitt kollektiv...

Ojojoj. Detta är en BRA film. Den är riktigt bra, och ju mer jag tänker på det så förstår jag inte varför den är så obskyr. Det är Warner som har producerat den och Robert Clouse hade säkert någon form av dragningskraft som regissör fortfarande efter Enter The Dragon. Dessutom ser den ut att ha en hyfsad budget. Det sägs att Gordon Lui skulle ha spelat Carson från början, men det föll på grund av språkbarriären. Det hade varit en kul idé, men som den är nu så fungerar den mer än väl. Det är en actionfilm med mest fokus på brutala slagsmål mellan Carson och gängmedlemmarna. Det är våldsamt och ibland en aning blodig och uppenbarligen tillräckligt kontroversiellt för den svenska censurmyndigheten att totalförbjuda filmen för biovisning. Bodycounten är ganska hög och allt beroende på Yul Brynners ascoola knivhantering. Det handlar alltså inte om regelrätt kampsport, som hade blivit Clouses trademark, utan mer traditionell "american fighting".

Den enda filmen som kom före denna som jag kan jämföra med är The Omega Man, men The Ultimate Warrior är betydligt bättre och saknar tack och lov den smårighet som Omegamannen dras med. Här är det hårt, cyniskt och våldsamt. Ingen skonas. Tänk er realistiska snutfilmer från sjuttiotalet, fast det är postapokalyps istället.

Filmens drivande kraft är dock skådisarna och Yul Brynner är briljant, Max Von Sydow iskallt avslappanad och William Smith övertygande som våldsgalning.

Detta är en film man ska äga. Och det gör jag nu. Fan vad nöjd jag är.