lördag, maj 10, 2008

Recension: Vercingétorix (2001)

Det verkar inte finnas många fans av Christopher Lambert där ute. Jag älskar Lambert, trots att han måste ha en sällsynt usel agent och dessutom har en förmåga att verka totalt oengagerad i många filmer. All respekt för Lambert alltså, men hur man kunde få för sig att sätta honom i rollen som Vercingétorix är ett mysterium - för sällan har en skådespelare känts mer fel i ful peruk, mustasch och Asterix-kostymering.

Det är drygt sextio efter Kristus och Romarna håller på att arbetar sig igenom hela Europa för att utöka sitt imperium. Caesar leder trupperna tillsammans med Brutus och till slut så kommer man till gallerna, ett folk som är ansträngt av inre stridigheter.

Caesar har en plan och det är att alliera sig med gallerna och deras kollegor runt och låta dom sköta invasionen av England, där vildar har full kontroll. Lambert spelar Vercingétorix, en "ung" krigare som är den rättmätige härskaren, men då hans far blev dödad så har han hamnat lite på sidan om.

Men när Caesar erbjuder sig att stödja gallerna så ser Vercingétorix till att ta makten och får med sig ett antal andra lokala småkungar. Men det dröjer inte länge förrän det visar sig att Caesar inte har rent mjöl i påsen, och våra vänner bestämmer sig för att hoppa av och slå tillbaka mot den romerska invasionen.

Vercingétorix släpptes i USA och i större delen av världen under den nästan obegripliga titeln Druids. Förvisso är det druider med, men det rättfärdigar inte en sådan fånig titel. Den skapades till följd av Braveheart, Gladiator och andra liknande historiska spektakelfilmer som på under den perioden, men tyvärr så faller den nästan pladask på grund av ett absurt förvirrat manus där det är svårt att hänga med vad som händer, karaktärer dyker upp och försvinner, det är logiska hopp som inte ens skulle kunna förklaras med eventuella bortklippta scener. En förklaring är givetvis att det är en fransk-kanadensisk-belgisk film inspelad i Bulgarien. Den spelades först in på franska och sedan på engelska, och eftersom detta är den engelska versionen så kan det mycket väl vara så att en del av kvalité offrades.

Lambert är vansinnigt fel som Vercingétorix. Han verkar helt malplacerad i rollen och den fula peruken/frisyren och hans tomma, uttråkade ögon gör att han tyvärr gör riktigt uselt ifrån sig. Han hanterar fortfarande svärd bra, men det räcker inte. Klaus Maria Brandauer spelar Caesar, vilket han gör helt okey, men absolut inte av världsklass. Max Von Sydow spelar en högt uppsatt druid och gör väl sin roll godkänt, men även här känns det ointresserad.

Action-scenerna då? Dom är ganska stora, och det är mäktiga scenerier man byggt upp. Det finns några tusen statister och det går väldigt våldsamt till ute på fälten. Tyvärr så är det också väldigt rörigt och det är svårt att få en överblick över vad som händer. Det känns väldigt mycket Braveheart, fast mycket sämre.

Nä, ingen höjdare inom sword & sandal-genren. Endast för oss extrema fans.