söndag, maj 18, 2008

Recension: With Fire and Sword (1999)

Personligen är det inte ofta jag spanar in polsk film, men då och då händer det att man ramlar över något bra. Ni känner mig, så ni vet att jag inte kan stå emot ett stort historiskt spektakel och With Fire and Sword väckte mitt intresse genom diverse forum-tips. Orginaltiteln är Ogniem i mieczem och det är omöjligt att uttala, ni får ursäkta den amerikaniserade titeln.

Handlingen är lite komplicerad, men jag tycker att IMDB berättar det på ett enkelt sätt: "An epic story about the Ukrainian uprising against the Polish-Lithuanian Commonwealth magnates in the 17th Century." - något som jag inte ritktigt förstod förrän jag läste den där meningen. I alla fall får vi följa intrigerna runt denna händelse, och speciellt då den kärleksaffär som verkar slita extra hårt på landet. Jan Skrzetuski är jättekär i Helena Kurcewiczówna, och det är också Jurko Bohun som skriver ett avtal med Helenas mor, som i sin tur förstår att hennes dotter vill ha Jan och gör upp en deal med honom... tills att Bohun kommer på detta, mördar hela familjen, kidnappar Helena och sedan är hela karusellen igång. Samtidigt så tänker alla invadera alla, med ukrainarna som extra mustasch-prydda krigare som verkar få både tartanerna (vilket jag antar är några asiater av något slag) och turkarna med sig mot polackerna.

Det blir en del humor också för att lätta upp alla dödsfall, mordförsök, tortyrer och kärleksångest. För det står den frodige Zagloba som tillsammans med diverse sidekicks, bland annat den jättestarke Longinus (som ingått ett löfte om celibat som han får avbryta den dagen han huggit huvudet av tre män) och lite andra människor med stora mustascher och förkärlek för massor av alkohol.

Visst, jag fattar hälften av handlingen och då såg jag ändå filmen med engelska undertexter (vilket jag inte alltid gör med polsk film). Man förstå sekvenserna separat, men hur allt hör ihop är svårare att greppa ibland.

Dock så är det en underhållande film, som börjar lite svagt men sedan, ju tätare intrigerna blir, blir desto mer fartfylld och får det tätare mellan actionscenerna. Rykten säger att detta var Polens dyraste film när den kom ut 1999, och det kanske kan stämma. Man har lagt ner ett enormt arbete med kläder, kulisser och rekvisita och skådespelarensemblen är enorm. Vad jag förstått genom att kolla av med Gregory så är de flesta väldigt kända. Mest bekant för oss är givetvis Izabella Scorupco som Helena. En ganska otacksam roll, men hon kämpar med den ändå.

Höjdpunkterna är dock krigsscenerna och där har man inte bangat för att försöka vara så spektakulär som möjlig. Det handlar inte om någon Alexander-budget här, men det stora, massiva slag med en hel del blod och gore, mycket explosioner, människor som flyger, faller, blir spetsade och allt pågår under en längre tid också. Inga fem minuters-slag här.

Det finns tre homosexuella karaktärer med i filmen, och dom är givetvis onda, onda svin. Så hemska att till och med de andra skurkarna tycker illa om dom. Trist, men också ett typiskt utslag av den polska homofobin. Givetvis är det roligt med homo-skurkar, men det är lätt att se om dom har något djup eller bara är klassiska homo-ondingar. Här finns det inget djup. Bara fördomar.

I alla fall en trevlig lite sword & sandal-film med gott om action, romantik och stora mustascher.