torsdag, maj 22, 2008

"Robban"

Jag väntade på Gregory igår. Han var och arbetade och det blev lite senare, så jag begav mig bort till Serie & Skivhandel på Sveavägen och köpte, för 99 kr, den brittiska special editionen av Don't Look Now - bra köp måste jag säga. När jag går ut så ser jag Robert "Robban" Broberg komma gående på gatan. Han har något som kan vara en kemtvättpåse i händerna och promenerar oerhört låååååångsamt.

Det är väl inte så konstigt att se honom, och Stockholm är full av nya och gamla kända ansikten som vandrar omkring som vanliga dödliga människor, så jag tänker inte så mycket på det och börjar gå åt riktningen Odenplan. Eftersom G troligen kommer att ringa snart (det visade sig att han blev klar en timme senare, så den tanken var ändå förgäves) så vände jag på klacken och gick mot Hötorget istället.

Framför mig hade Robban stannat. Han stod helt stilla mitt på trottoaren. Som en robot som just fått slut på batteriet. Glider förbi honom, sneglar lite och noterar hans tomma ögon. Jaja. Sånt är livet. Så jag fortsätter, går ner i t-banan och bestämmer mig för att ta en sista snabbtitt på honom. Har han rört på sig.

Nej. Han står där helt blickstilla... och tittar mig rakt i ögonen.

Ruskar av mig tanken på att han försöker döda mig med sina hjärnvågor och tar första bästa tåg därifrån.