fredag, juni 27, 2008

Kina-resan: 080602


Jag skrev dagbok nästan varje dag under Kina-resan, vilket för mig är ovanligt. Eftersom jag använde min Ipod Touch så hade jag tillgång till en bra dagboksfunktion där, men det var lite besvärligt i början att använda å, ä och ö. Men jag lärde mig efterhand. Här är i alla fall den första dagen, som i stort sett bara bestod av flygplatser, flygplan och att sitta still och lida.

080602

Vi sitter på flygplanet till Amsterdam nu, jag är inklamd mellan gregory och en aldre sovande man med rodglattiga kinder och ett harligt stort harsvall.

Det kanns nastan overkligt att faktiskt vara pa vag mot kina av alla stallen pa jorden! Jag menar, tintin har varit dar! Bruce lee var halvkines och maos lilla roda stod i bokhyllan dar hemma nar jag var liten pojke! Synen av maos runda ansikte forfoljer mig fortfarande. Nar jag kommer att tanka pa det as har jag en gammal vinylsingel med kinesiska kommunistiska marscher nagonstans dar hemma...

Jag har varit valdigt stressad over den har resan, det ska erkannas, men gregorys lugna stil har hjalpt mig en hel del. Tack och lov for det!

Jag vänder mig om och tittar på min kära pojkvän, han har redan somnat. Sjalv sitter jag här och funderar på flygolyckor och kinesiska fängelser...

Se där, gregory såg måttligt förtjust ut nar jag vackte honom for att fraga
om han ville ha flygplanssmorgas. Bast att jag bara pysslar med mitt ensamma tänkande och försöker undvika att armbågstafsa på gubben bredvid.

12.33

Sitter och tar nagot kallt pa amsterdams flygplats. Expediten onskade oss en trevlig flygtur och jag onskade detsamma - vilket Inte var sa konstigt da hon ocksa skulle resa om nagra dagar, till grekland. Sa vi onskade varandra lycka till och det var nog det sista jag såg av henne.

Gregory är lite stressad över att det inte går att röka någonstans på flygplatsen, så jag hoppas att han inte förvandlas till en rök-variant av en PMS-galning under alla rökfria timmar.

På tal om rökning så ligger ganja-dimman tjock över de holländska bygderna. Men det är nog en annan historia...

G verkar ha problem med sitt bankkort, vilket givetvis inte känns allt för upphetsande! I nödfall får hans syster föra över pengar till mitt konto, eftersom mitt kort verkar fungera I alla fall... Eller? "På äventyr i Kina... Utan pengar" låter inte alls som en lockande reseberättelse - inte från min synvinkel i alla fall.

16.16

Flygplanet har lyft och vi sitter här med tusen kineser. Det som slår en är hur små dom är! De flesta är medelålders, har överkammad flint, byxan upp till bröstkorgen och har en ännu mindre fru med samma utseende.

Undrar hur många av dom som är partimedlemmar och hur många som egentligen bryr sig nu för tiden? När världen ändå är så öppen och västerländska intryck är så många. Vi åker till en vansinnigt kontrollerad snutstat... Och jag är inte speciellt nervös.

... Gregory blev genomsökt två gånger när vi skulle på planet för övrigt, men i övrigt tror jag inte att det var någon fara.

Eller? Nästa gång får det bli Finland eller nåt! ;)

18.06

Kineserna är djur. Eller smutsiga hundar som japanerna skulle påstå! Nä, det är dom inte, men dom är fan i mig högljudda! Och snubben framför mig tror han är luftakrobat som måste studsa fram och tillbaka mot sätet så att mina knän krossas ännu mer!

Det är alltså inte helt lätt att slappna av, speciellt eftersom sådan kulturell svensson-dynga som National Treasure 2 spelas upp framför våra ögon!

G sover förresten som en gris eftersom han har meditationsmusik i lurarna. Han somnar med öppen mun bredvid mig och är så avslappnad att han ser död ut. Öppen mun och allt. Mysigt.

20.18 (klockan är 02.18 i Shanghai)

Jag befinner mig i törstens hav och ingen i kabinpersonalen förstår mitt behov.

Med tanke på hur små toaletterna är så måste alla medlemmar i "10000-metersklubben" vara dvärgar. Bara en iakttagelse.

07.16

Snart står vi på kinesisk mark. Jag kan nästan känna doften av färska dumplings...

(Fotografiet är en porträtt av Gregory som jag tog på Amsterdams flygplats)