lördag, juni 28, 2008

Recension: At The Earth's Core (1976)

Genom att studera Kevin Connors filmer så har jag kommit underfund med två saker:

* Får jag någonsin barn så ska dessa få se Kevins filmer som första genrefilmer.

* Hamnar jag någonsin på en öde ö så hoppas jag att Kevins filmer flyter iland tillsammans med en vattentålig dvd-spelare och en soldrivet elaggregat.

The Land That Time Forgot och The People That Time Forgot är utan tvekan två av mina favoriter när det kommer till naiva, glada, välgjorda och spännande matinéäventyr. Gummimonster, grottor, lava, infödingar, mer gummimonster och bra skådisar. Mellan dessa filmer så gjorde han, och den evige hjälten Doug McClure (man hör hjältemodet enbart på namnet) en liten film med titeln At The Earth's Core, och här beger mig sig ner i jordens inre på fasansfulla och mysiga äventyr.

Doug spelar David Innes och tillsammans med den åldrade vimsiga kollegan, spelad av Peter Cushing, Dr. Abner Perry så har han byggt en maskin som ska kunna borra sig ner rakt igenom jorden och ut på andra sidan. Man planerar att åka rakt igenom jordens kärna dessutom.

Det börjar bra, men tillslut så börjar maskinen krångla och det blir på tok för varmt i farkosten. Båda svimmar av och när dom vaknar så har det blivit kallare och vips så krockar dom rakt in i något, strömmen går och dom är framme i en ny spännande värld. Tyvärr, för våra hjältars del, så är den lite för spännande och det första som händer är att en gigantisk fågeldinosaurie attackerar dom... och om det inte det vore nog så blir dom sen tillfångatagna av en konstigt folkslag med något som ser ut som fladdermusnäsor och äggformade skallar med överkammad flint! Givetvis finns det ett snällare folkslag som är slavar hos dessa freaks, och det visar sig att det onda folket styrs av telepatiska flygande dinosaurier!

Eftersom Doug är inblandad så vet vi att det är dags för revolt mot överheten, och givetvis känner han sig ämnad för detta uppdrag även nere i jordens mitt. Förutom den naturliga delen att kära ner sig i en av infödingsflickorna, den sköna Caroline Munro.

Men allt ska inte vara så lätt. Fler monster, äventyr och massor av het lava väntar våra hjältar i resten av filmen!

Egentligen har jag inget ont att säga om den här filmen, men i rättvisans namn måste jag ta upp några små brister. Dels så verkar det som om Connor inte haft tid nog på sig att tänka igenom många tagningar. Det känns lite hafsigt. Scenografin är ascool, men på grund av budgeten (vilket jag gissar) så känns mycket också ganska klaustrofobiskt, även utomhusscener). Men förutom detta så har vi med en klockren, charmig och intelligent äventyrsfilm att göra.

Doug McClure är en höjdarskådis och passade perfekt i dessa filmer och här har han också en Peter Cushing i högform. Cushing, som under större delen av sin karriär fick spela seriösa roller, blommar ut för fullt i en klassisk komisk roll som en enormt virrig och slapstickbetonad professor. Han verkar ha skitkul, och det smittar av sig till oss som tittar.

Det är massor av monster. Givetvis, precis som i Connors andra filmer i genren, ganska primitiva i sitt utförande, men också fulla av skaparglädje. Det är alltid någon snubbe i gummikostym och flera av dräkterna hade kunnat passa in i en Godzilla-rip off. Favoritscenen är när Doug, beväpnad med ett spjut, måste slåss mot en fyrbent feting-dino framför en publik av slavar och ondingar. Riktigt bra.

Man blir glad av sånt här!