torsdag, juni 19, 2008

Recension: Zombies The Beginning (2007)

När Bruno Mattei avled förra året så skapade det inte någon chockvåg inom filmvärlden. Det specialproducerades inte några bilagor till kvällspressen och ingen nämnde hans frånfälle i TV-nyheterna. Vilket är synd, då han trots sitt nästan magiska sinne för att helt och hållet plagiera andra filmer, skapade några av världens absurdaste och mest underhållande skräpfilmer. Detta är Zombies: The Beginning, som enligt uppgift (och det stämmer nog med tanke på några flashbacks) är en uppföljare till Island of the Living Dead från 2006. Efter att ha sett denna så vill jag väldigt gärna se den första filmen.

Den filippinska skönheten Yvette Yzon spelar Sharon, en tuff forskare som naturligtvis inte blir trodd när hon berättar om vad som hände i den första filmen. Hon anses galen, och bitter så drar hon sig undan till ett buddistkloster och ägnar dagarna åt bön och nätterna åt mardrömmar.

Men givetvis, vad annars, så upptäcker Tyler Corp, företaget hon jobbat för, att det faktiskt ligger någon grund i det hon säger och får henne att ställa upp på en expedition tillbaka till ön där allt hände. Tillsammans med ett fett beväpnat SWAT-team av stereotyper så ger man sig i kast med otäckheterna.

Vad som möter dom är en otroligt bisarr blandning av muterade levande döda. De flesta har bisarra utväxter, har blivit utsatta för till synes ofrivilliga kejsarsnitt, zombiebäbisar kryper omkring och naturligtvis finns det vanliga zombies i mängder!

Det är bara att ladda bössan och hoppas på att överleva!

Detta är Bruno Mattei i högform. Budgeten är väl inte vad den borde ha varit, speciellt när man jämför med hans åttiotalsepos. Skjuten på DV och på filippinerna bådar kanske inte allt för bra, men SÅ illa är det inte. Klarar man sig bara igenom den första halvtimmen av porrfilmsljus och trista dialogscener så belönas man sedan med nästan en timmes blodigt zombie-mayhem i underjordiska militärbaser. Faktiskt. Jag skämtar inte. Stundtals glimmrar Mattei till och det blir riktigt snygg, och ett par scener är riktigt bisarra. Det finns ett gäng ungar med toppiga huvuden som tillhör bland det märkligaste jag sett i en Mattei-film, och dom är ganska kusliga.

Goret är primitivt, men fungerar. Det är mycket exploderande huvuden, någon avbiten lem här och där, lite köttslamsor som det rycks i och gott om blod som sprutar åt alla håll.

Det mesta av materialet som används i filmen är orginal, men det dyker - i sann Mattei-anda - upp lite skönt stockfootage, bland annat från en ubåtsfilm som jag inte minns namnet på, där en blivande Hollywood-stjärna får se sig bli omdubbad med meningslös Mattei-dialog. En av de mest udda scenerna i filmen är då en karaktär blir iutsliten av någon som verkar vara en stor apa/yeti/hårigt monster. Det känns ganska fristående från resten av filmen och monstret dyker aldrig upp igen. Själv funderar jag mest på vart monstrets ansikte kommer ifrån. Om det är från Congo kanske.

Eller kanske till och med Harry and the Hendersons?!