tisdag, juni 24, 2008

Vidskeplighetens land

Läser i kvällspressen att 75 % av alla amerikaner tror att gud hör bön. Egentligen är jag inte förvånad. USA är ett svagt land rent mentalt, och att man liksom många europeiska och asiatiska länder mer eller mindre helt förlitar sig på en fantasifigur känns nästan logiskt i dessa tider.

Det handlar om osäkerhet. När samhället rämnar omkring en så flyr man in i en värld där man inbillar sig att någon "där uppe" skyddar en. På det sättet slipper man själv ta ansvar. Samtidigt försvinner sagan om helvetet då ingen vill bli stekt av en rackare med pipskägg och svans. Allt för trygghetens skull.

Om jag inte minns fel så trodde LP-stiftelsen på mirakel. Min mor arbetade hos dom, en organisation som har nära kopplingar till frikyrkotokerier som Pingstkyrkan och Livets Ord. När pengarna började sina och det blev problem att betala ut löner så konfronterade min mor chefen med detta och fick svaret att "Vi litar på gud". Så hon sade upp sig, klokt nog. Min mor är kristen, men hon är inte dum.

Hade jag bett böner till en gud så hade jag fått uppleva mirakel och svar varje dag. För så fort det går bra för mig, så skulle jag kunna tolka in det som ett svar från ovan. Och det är precis det alla dessa amerikaner gör just nu.

Trist.