lördag, juli 05, 2008

Dagens obskyraste populärkulturreferens





Igår var vi ute och svirade en aning. Jag stannade inte så extremt länge, men det var trevligt att träffa Mattias igen (en gammal vän som bodde i Östersund förut), en annan Mattias: regissören Mattias Bloom och Thabo Malmén, ännu en regissör. Nu visade det sig att det är Thabo som har regisserat Haddaway/Dr Alban-videon "I Love The 90´s".

Så när jag vaknade upp idag så var jag tvungen att ta mig en titt på denna nittiotalshyllning och upptäckte till min förtjusning man till och med refererade till Scatman John i texten, vilket är schyst eurodance. Dessutom upptäckte jag att Thabo medvetet måste ha stoppat in en referens till den legendariska "Tio Små Moppepojkar"-videon som är så populär på YouTube. För mig känns det som att en hel del av dansrörelserna är väldigt inspirerade av Moppepojkar-videon.

Vilket jag anser är dagens mest obskyra populärkulturreferens.