torsdag, juli 03, 2008

Det bolmade på söder

Röken vällde ut över medianissarna som satt och hukade i sina lägenheter. Det brann visst någonstans. Brandbilarna for som stuckna små grisar, helikopter cirklade och en och annat snutbil rullade förbi i fjärran. Vi satt på Riddarholmen, nere vid vattnet givetvis, och tog det lugnt.

Det hade blivit sent, lite för sent, och G som skulle ha slutat tidigare slutade två och halv timme senare än förväntat. Men trots detta kände vi ingen stress. Nu åker han tillbaka till Polen i några veckor, sedan kommer allt det här med att hitta jobb och lägenhet. Vi ska flytta ihop är det tänkt, men jag måste hitta en lägenhet där vi inte blir galna för att den är för lite - lite ensamhet behöver vi båda - och som även passar ekonomin. Speciellt eftersom G's är lite osäker. Men stressade inte igår kväll. Vi promenerade, pratade, skämtade, diskuterade. Som vanligt alltså. Eller bara var tysta, eftersom vi uppskattar tystnaden.

Jag vet, det är märkligt, men igår började jag lyssna på Per Gessle. Jag ber om ursäkt om någon tog illa vid sig av det avslöjandet. Men karln gjorde en ganska intressant platta på nittiotalet som heter The World According To Gessle, en platta som faktiskt har två bra låtar: Kix och I Want You To Know. Den första har lite radiorock-varning, men den är enkelt uppbyggd och lätt att promenera till. I Want You To Know är i grunden en aning smörig, men har en tvärflöjtssektion (jag tror det är tvärflöjt) som skulle kunna vara skriven av Fabio Frizzi. Så det är det jag skyller på.

Skrivit sex sidor på novellen förresten. Den ska bli ungefär tio, plus minus en sida. Lite duktig är jag.