måndag, juli 28, 2008

En korean i Märsta


Det är alltid lite jobbigt att behöva ta hand om någon en hel helg, det erkänner jag villigt. Speciellt eftersom jag oftast brukar ta det väldigt lugnt på helgerna. Med G så behöver jag inte göra något, vi kan bara "vara" tillsammans vilket är det bästa som finns. Nu var Jeonghan på besök så då behövde jag faktiskt köpa hem lite mat och frukost och sånt som jag aldrig har annars, städa lite (fast bara mitt eget rum) och vara allmänt social och trevlig. Jeonghan är verkligen fenomenalt trevlig, och en dröm för vilken värd som helst eftersom han oavbrutet kan föra en konversation. Men jag är inte riktigt van att kommunicera så mycket. Jag är mest tyst.

1997 (då han var 39 år) så bestämde sig Jeonghan för att inte arbeta mer och sade upp sig från sitt jobb och har sedan dess levt på sina besparingar. Han reser runt jorden någon gång varje år och ägnar sin övriga tid att skriva poesi. Nu verkade dock besparingarna sina och han funderar på att öppna ett litet Bed & Breakfast på den sydkoreanska landsbygden för att kunna hålla sig flytande. Jag tror det vore perfekt för honom, speciellt också om han kör det i en liten, liten skala och med hemtrevlighet och enkelhet som koncept. Många stressade koreaner vill också iväg från storstäderna och då skulle Jeonghans ställe kunna vara något.

Han älskar Sverige och svenskarna, detta trots att han är ganska (självmedveten) konservativ korean. På bilderna från familjetillställningar och liknande saker så han han alltid på sig traditionsenliga kläder, han är ganska nationalistisk och förespråkar alltid Sydkorea före alla andra asiatiska länder och är lite lagom pryd. Några andra av hans svenska vänner hade tagit honom till ett nudistbad häromdagen, så han berättade om det och hur förvånad han blev över något sådan. Några nudistbad fanns absolut inte i Sydkorea.

Trots detta finns det en klassisk ungklars-vildhet i honom som verkar kunna komma fram lite då och då. Han har bland annat varit utklädd till Ringu-flickan på maskerader och drar gärna riktigt snuskiga skämt. Sitt första möte med Sverige var en koreansk visning av Raskens (borde det ha varit) där han blev extremt förtjust i Sven Wollter. Sedan dess tycker han alla svenskar ser ut som Sven Wollter - vilket jag kanske inte riktigt kan hålla med om ;)

Han fick i alla fall se Märsta, hur kul nu det var, och givetvis Sigtuna vilket låg närmast till hands. Han verkade gilla Sigtuna och tog massor av bilder på ruiner, trånga gator och den vackra naturen. Men det enda jag tänker bjuda på här är bilden på mig själv där jag sitter och äter efter en lång Sigtuna-promenad.

Hur gick det med Yongary då, den gamla filmen han såg som barn? Joda, vi såg faktiskt om den och han berättade lite om vissa skådisar och kulturella seder som försvann lite i den engelska dubbingen. Han tyckte dock att den var lite småtråkig idag. Det roliga var att slänga fram A.P.E., samproduktionen mella Sydkorea och USA. Det är en King Kong-rip off som är ganska kul. Han hade aldrig hört talas om den, trots att den borde ha gått på bio när han var ung.