tisdag, juli 08, 2008

Ett sätt att reta grannen på....

Det här var något som rumlade fram ur i mitt minne när jag pendlade till jobbet idag. Jag har SÅ starkt för mig att när jag var med Pingstkyrkans Ungdomsgrupp (bara det är vansinnigt) på något kortare helgläger i Jämtland, eller om det var Härjedalen, så åkte vi förbi två hus.

På det ena huset hade ägaren monterat ett STORT vitt kors på ena väggen, den väggen som vette mot grannens köksfönster. Allt för att reta grannen. Det hade visst sin början i någon form av grannfejd, kanske om mark, och urartade i detta mega-kors som verkligen lös i den annars traditionella lantbebyggelsen. Det handlade alltså inte om någon religiöst. Bara ett rejält stänk av irritation för grannen.

Någon som känner till detta och till och med har ett kort av spektaklet?

P.S. Och så får jag tipsa om detta underbara inlägg där Maud Olofssons tal i Almedalen översätts till begripliska.