lördag, juli 26, 2008

Jeonghan Kim, poet

Ikväll möter jag upp, för andra gången, med en av mina äldsta brevvänner. Brevvän låter verkligen kamratposten när jag tänker efter, så låt oss säga "polare" istället. Han är en medelålders sydkoreansk poet som då och då reser runt i Europa. Nu är han i trakterna och ska sova över på, på mitt kalla golv (förra gången han sov över, i Östersund, så blev han sjuk på grund av att jag har det så kallt i min lägenhet) och förhoppningsvis se lite mer av Stockholm förutom centrum.

Främst funderar jag på att ta honom till Sigtuna, vilket är tjugo minuter härifrån med buss. Sedan kanske en tur i Hagaparken och den där förbaskade ruinen kan vara något.

Men det som är mest lockande är att låta honom återbesöka The Burning. Jepp, den klassiska slasherfilmen! Han såg den visst i sin ungdom - hans bror lurade honom att se den - och har någon form av trauma sedan dess. Vet inte om det var på bio i Sydkorea eller på video, men han minns allt blod i alla fall.

Jeonghan såg även den koreanska Yongary på bio som tonåring och tyckte det var den töntigaste filmen någonsin. Så den borde han se om också :) Jag har den restaurerade, remastrade versionen på DVD.

Moahahahaha!