måndag, juli 14, 2008

Kina-resan: 080604


080604

"Happy balls" och "Watch your bag" är de två vanligaste uttrycken vi hört idag. "Happy balls" var några fåniga leksaksbollar som man försökte kränga överallt och det andra är bara ett dåligt uttalat "watch or bags", man ville alltså sälja klockkopior eller kopior av märkesväskor. Givet köpte vi inget sånt, men det blev en hel del andra inköp.

Det mest "turistiga" vi köpte var klassiska stenstämplar med våra namn inristade i. Riktigt fina och kostade sammanlagt en hundring för båda. Själv så kostade jag på mig att sy upp en kostym, kinesisk krage för 700 kr. Det var hos en bekant till King och som avslutning så lyfte jag den lilla skräddaren som om han var ett litet barn. Varför vet jag inte, men alla verkade tycka det var skoj.

I gamla Shanghai (som vårt gamla stan ungefär, fast billigare) så fanns det gått om turistfällor, men var ändå ganska mysigt. Dockteater för de små och Chairman Mao-souvenirer för de äldre. Själv kom jag i samspråk med en äldre doktor i psykologi som var pensionerad sedan sex år tillbaka, men nu tog det lugnt och reste runt med sin fru. Han ville till Sverige och vi pratade lite om det.

Vi har mest rört oss i Puxi-området idag, vilket både betyder att vissa områden är tokfyllda med turister och försäljare, med andra är mer folktomma och hyser fantastiska barer och vackra parker. Vi hamnade bland annat på den fina gårdsbaren Sasha's, där jag intog en Cosmopolitan och G en Gin & Tonic. Man ville verkligen inte lämna stället, utan bara sitta där och bli trivsel-alkoholist -jag påpekade faktiskt att Shanghai vore en perfekt stad att bli mys-alkis i, om man har tillräckligt med pengar i alla fall.

Jag fick mitt första möte med bootleg-dvds också, och givetvis även blu-ray. Boxar med tjugo Fassbinder-filmer i är faktiskt lockande...

När King lämnade oss så blev vi ensamma i den stora staden, men skyskrapor fungerade bra som navigerings-riktmärken och vi klarade oss fint.

Längst med Nanjing Road så var det en extrem kommers. Både i dyra märkesbutiker och av dessa intensiva gatuförsäljare på stan. Många ville sälja på oss "massage" med unga, vackra kvinnor - men just dom var det lätt att hindra genom att helt enkelt hålla varandra i handen så att dom förstod att vi inte var intresserade av kvinnor -eller andra män också för den delen.

G råkade ut för något intressant då en kvinna hade lärt upp sin lille, lille son att bokstavligen klamra sig fast vid sitt offer och tigga om pengar. Naturligtvis är det för att ge oss dåligt samvete. Fast vem vill ge pengar till en kvinna som utnyttjar sitt barn på det sättet? Inte vi i alla fall, och G vandrade vidare tills att kvinnan var tvungen att dra loss ungen själv.

En av dagens höjdpunkter var att sätta sig ner på en lugn cafeteria längst med The Bund, dricka en tredubbelwhiskey, äta chokladglass och studera vyn samt det andra gay-paret som satt där och slappade.

Det blir nog en given avslutning på fler kvällar framöver.