tisdag, juli 29, 2008

Kroppen måste vila...

...oavsett hur stark man anser sig vara. Den här killen säger sig sova 2,5 timmar per dygn - vilket jag personligen tror är lite överdrivet från hans sida. Men det är en helt annan sak.

Givetvis är jag fullt medveten om att alla människor har olika behov av sömn. Själv sov jag väldigt dåligt när jag var yngre, men kan somna direkt på kvällarna nu (inte igår dock, men det berodde mer på att jag råkade dra i mig lite för mycket socker) och är starkt beroende av åtminstone sju timmars sömn.

Men så lite som han sover... nä, jag är vrång nog att tro att det är alldeles för lite. Även om psyket kan vara starkt, så kommer kroppen att hinna ifatt, bli tröttare och sedan börja påverka humöret och psyket i övrigt. Förr eller senare. Personligen tycker jag också att hans problem inte ligger i att han har för mycket att göra, det är en vanlig inbillning (sedan låter det lite coolt att säga att man har mycket att göra) hos folk, utan snarare hans oförmåga att planera sin dag.

Inget gnäll nu! Jag önskar honom lycka till, för jag önskar att jag själv kunde pressa ut fyra timmar till varje dag till att använda till något konstruktiv faktiskt :)

Edit: Thomas var vänlig att skriva en kommentar till det här inlägget och där visade det sig att han en (och även två) bloggar. Den som jag tror är mest aktuell som sömnblogg hittar ni här.