onsdag, juli 16, 2008

LSH - Lustiga Små Hattar


Hur ligger det till nu för tiden egentligen, har man på sig små lustiga hattar på festerna? Ni vet såna där glansiga pappershattar med en liten tofs på toppen. Eller små färgglada pappimitationer av cylinderhattar? Vad tjänar det till egentligen? Är det för att man ska titta på varandra under en halvdan fest och börja skratta, och därav få igång festen? Är det i så fall inte bättre, speciellt i Sverige, att ha på sig hjälmar och andra former av huvudbonader som skyddar ens huvud när man störtfull ramlar in i Billy-hyllan på väg till balkongen för att röka eller vråla obsceniteter till grannarna?

"Partyhatt" kallar man väl det? En väns mor hade vilda perukfester på det glada sextiotalet, och dessa finns enligt uppgift bevarade på super 8-film. Det vore intressant att se. Nackdelen med perukpartyn borde (jag har aldrig testat på det själv) vara värmen som antagligen slår till som en svettbomb där under den massiva peruken. Så hattar kanske är att föredra. Var det kanske så att perukfesterna var först för att sedan, på grund av värmen, ersättas av partyhattarna?

Sedan, om det nu är så att folk använder sig av hatt, att dagens ungdomar (dvs folk i min egen ålder) använder sig av lustiga hattar på fester? Jag har aldrig upplevt det. Hinkfester har jag varit på, och det kan ge upphov till saker som är minst lika fånigt som partyhattar, men aldrig partyhattar i egen hög person. Eftersom jag inte äter kräftor eller andra havsdjur så har jag inte bra koll på huruvida det används partyhatt på dessa tillställningar heller.

Kan någon berätta för mig lite om partyhatt-(miss)bruket? Det vore intressant, åtminstone som en antropologisk kuriositet.