fredag, juli 25, 2008

Malin Wollin är väldigt naiv

Läser denna klumpiga krönika/debattartikel angående skilsmässor. Hon lever i sin lilla kristdemokratiska fantasi om att kärnfamiljen alltid är av godo. Vilket naturligtvis inte är.

Vad Malin Wollin anser är att ett förhållande, ett äktenskap ALLTID ska hållas ihop enbart för barnets skull. Sedan om föräldrarna inte kan vara sams, inte kan reparera skadorna och måste fortsätta lida ihop och plåga sin inbillade drömfamilj-idyll ännu mera är bara tragiskt.

Ibland är det faktiskt så att en skilmässa är bra. För samtliga inblandade. Ibland är den dålig. Så egentligen är det svårt att ställa sig på någon sida. Men att säga att, precis om Wollin gör, att en skilsmässa måste vara dålig är bara korkad och ointelligent. Kanske har hon själv bittra upplevelser av en skilsmässa, antingen som barn eller i vuxen ålder, och har det i bilden.

Mina föräldrar separerade för länge, länge sedan...och märkligt nog har jag aldrig farit illa av det. Jag tror till och med, och de håller nog med, att det var bra. Båda blev nog lyckligare människor av det och jag mådde bättre utan problem och gräl - såna som ändå aldrig skulle kunna repareras.

Jag har sett så många olyckligt gift par med barn. De är så olyckliga och destruktiva att barnen far illa bara för att deras föräldrar är tillsammans. Skulle jag någonsin få barn, vilket jag inte kommer att få, så kommer jag aldrig att tillåta det. Jag vill mitt barns bästa, vilket inte alltid är att jag och min partner håller ihop.

Så är det bara.

Edit: Sedan att ens skriva att "det bor en liten kristdemokrat inom mig" är som att skriva "det bor en liten sverigedemokrat inom mig", vilket hon troligen kommer att göra nästa gång.