onsdag, juli 30, 2008

Officiellt: Jag är Gud!


Jag fortsätter med mina Guds-funderingar från det tidigare inlägget.

Eftersom jag anser att det inte finns någon gud så måste jag vara det närmsta en Gud som jag har. Förstår ni?

Därför så gör jag det nu officiellt att jag härmed är Gud över den här bloggen och Gud över mig själv.

"Gud" ja. Vad jag vet har inte något samfund copyrightskyddat ordet "Gud" och därför känns det mer logiskt att ta det namnet än något underhuggar-namn (typ Mohammed, Jesus, Buddha osv osv). Dessutom är "Gud" ett mer allsmäktigt namn som gör att jag är, om de hade existerat, gud över alla andra gudar. Men som den gud (jag använder ibland små bokstäver då det är mer en beteckning över vilken art jag är och inte mitt namn) så har jag vissa ganska viktiga regler att följa, låt oss säga att detta är mina budord:

* Du ska inte kränka någon för deras kärleks skull, heterosexuell som homosexuell, och allt lagligt därmellan.

* Du ska inte tillbe några gudar, så även inräknat mig själv. Utgå bara från dig själv och de ni håller kära.

* Det är full tillåtet att avbilda mig på alla de sätt som finns. Det är bara smickrande.

* Tänk mer på andra så ska ni se att de kommer att tänka mer på er.

* Skratta mycket och gör det med hjärtat.

* Ingen människa, oavsett ras, är varken mer eller mindre bra eller dålig än någon annan.


Det var väl fint? Så vill ni tillbedja mig, vilket ni inte får, så kan ni i alla fall följa dessa småriktlinjer. På det sättet så tror jag, lite naivt, att en bättre värld kan skapas.

Sedan så använde jag mig av ordet "amen" i mitt andra Gud-inlägg, men frågan är om det är bra? Dels är det så förknippat med den kristna religionen och dels så känns det lite dammigt. Personligen så missbrukar jag mig av order "coolt" i mitt privatliv och därför hade det kunnat vara en trevligt ord att slänga sig med även i närheten av min gudom.