söndag, juli 06, 2008

"Varför är homosexuella killar alltid så fjolliga?"

Usch, vad jag är trött på det uttrycket. Det handlar, för min del om, inte huruvida folk är feminina eller inte. Utan att det finns andra människor som säger sig vara kapabla att anse hur man ska vara som människa. Jag har hört ofta hört att det inte går att avgöra om jag är homo eller inte. Ja, givetvis. Det går inte att avgöra. En homo kan väl vara lite neutral eller "manlig" som vilken hetero som helst. Tror man sig veta "sanningen" så vet man faktiskt ingenting.

Hade jag varit en tokfjolla så hade det inte gjort något för min del. Eller tokmacho. So what? Själv har jag aldrig brytt mig. Det är en såpass ytlig iakttagelse av människor att jag helt enkelt inte vill sänka mig till den nivån. Man är den man är helt enkelt och ingen annan har på något sätt att rätt att döma en för det. Huvudsaken, som jag ser det, att man visar respekt för andra människor själv. Men det är en helt annan sak. Då är det ändå inte fjolligheten eller "machoheten" man ska döma.

Själv känner jag fjolliga heteros. Jag känner manliga bögar och kvinnliga flator. Jag känner också manhaftiga heterokvinnor. Vad som nu är manlig och kvinnligt? För det är något som heterosamhället velat försöka tolka och lägga beslag på. Varför är man inte "manlig" om man dansar till schlager? Eller varför är man inte kvinnlig om man mekar med motorcyklar, för att dra några klyschor?

Jag har gjort slut med killar när dom inte varit öppna nog, när dom själva varit fördomsfulla mot "fjollor". När dom själva sätter sig högre upp än sina medmänniskor. Jag kan inte acceptera sånt, och klarar dom inte att vara öppna så förtjänar de inte mig heller.

En snubbe jag datade var helt besatt av, så fort Pride, närmade sig att bekräfta sin egen manlighet genom att tjata om att "Dom representerar inte mig" och hänvisade givetvis till discofjollorna, transorna och den ganska lilla klick i paraden som inte agerar på ett heternormativt sätt. Själv var han i garderoben och vågade inte ens komma ut för sina machopolare. Snacka om hyckleri. Fjanteri.

Fjolliga killar och manliga kvinnor sticker ut från den taffliga heternormativa världen, därför sticker de ut extra mycket - och folk ser dom på ett annat sätt. Därför anses bögar vara mer fjolliga.

Själv säger jag: var fjollig! Var manlig! Var kvinna fast folk tror du är man eller tvärtom! Var den du vill vara. Fucka idioterna och kör ditt eget race. Det är först då du kan vara lycklig.