onsdag, juli 09, 2008

Vilken typ av film/medie-nörd är du?

Vegas, på dvdforum, skapade en kul tråd angående vilken typ av filmnörd man var, och jag tar mig friheten att citera honom här:

* Hårdvarunörden - B&W? Classé? Pioneer Kuro? Vill ha ut det mesta utav upplevelsen genom ljud och bild!

* Mediahamstern - Tusentals rullar huserar i den ständigt våldsamt växande samlingen, älskar film! även om detta ofta sker på en 21" Finlux p.g.a en snäv budget.

* Samlaren - Signerade 20x30's inramningar av favoritskådisarna täcker väggen, även en och annan lightsaber och T2-endoskull finns för beskådning.

* Skräckfantasten - Samlar stenhårt på skräckfilmer! är ofta också VÄLDIGT noga angående utgåvan, klippta filmer faller fetbort. City of the Living Dead på oklippt japanimport, givet köp! även om det nu råkar stå 3 st av samma film i hyllan.

* Special Edition - Speciella och limiterade utgåvor är favoriten här, som ofta trängs oöppnade i överfulla Billyhyllor från IKEA.

* BTG:aren - Detta är ett intressant fenomen som nästan förtjänar en helt egen tråd. BTG är alltså en förkortning för Biltemagenerationen och betyder i mångt och mycket att allting dras över en kam. Detta beteende hittas oftast hos lite äldre människor, från - låt oss säga 25-30 år och uppåt. Låt mig förklara lite närmare. Om jag själv har köpt en ny tv frågar mina polare saker som upplösning, märke, storlek m.m. När en BTG:are köper en tv så köper dom helt sonika en "platt-tv", varken mer eller mindre. I deras värld är man helkorkad när man har köpt en platt-tv för 25-30k när det finns, och jag direktciterar "-En precis likadan på Jula för 4995:-". Någon kvalitétsskillnad existerar inte. Desto billigare desto bättre! Detta appliceras på i stort sett allting, från skor till "hemmabiosystem". En lagomt plastig 5.1 allt-i-ett anläggning med högtalarkablar tunnare än mitt näshår.

* Spelnörden - Kan hittas spelandes Prince of Persia på Nintendo 8 bitars kl. 3 på natten, iklädd ett par mjukisbyxor och en 3 dagars skäggstubb.

Detta är givetvis mer avsett för den bredare publiken som finns på dvdforum. Men även om jag älskar skräckfilm, och har en del specialutgåvor i hyllorna, så är det Mediahamstern som ÄR jag.

Jag köper film jämt. Bara film som jag vill ha givetvis, men det är mycket! Just nu sitter jag och funderar på att köpa film, och när jag nyss var nere på COOP så skummade jag igenom dvd-lådorna där för att se OM det fanns något av intresse (vilket det inte gjorde). Det har ramlat in dvds nästan varje dag i brevlådan, och råkar jag hamna inne i stan efter jobbet eller på helgen så köper jag nästan alltid något. Så Mediahamster är en bra och logisk titel.

Att jag dessutom spenderade nästan ett år att titta på film genom min bärbara 7 tums-dvd i väntan på att någon skulle skänka mig en gratis TV, kvalificerar mig rejält också.

Vad är ni då?