fredag, augusti 08, 2008

Alfahannar som hatar kvinnor


Jag säger inte att det är så i alla fall, men jag är övertygad om att det finns fler kvinnomisshandlare bland alfahannarna än de så kallade betahannarna. Behovet av att vara "man" och "macho" går så lätt överstyr, och av någon anledning går dessa testosteronstinna apor omkring och tror att de kan dominera andra människor.

Vissa gör det med våld. Och jag säger det här och nu: i och med att en man (eller kvinna, oavsett läggning, kön osv osv - men allt det där vet ni) höjer handen mot sin partner, sin kvinna, så förlorar han förmågan att älska. Hot, förtryck och våld har inget med kärlek att göra. Det är enbart ett maktbehov, inget annat.

Jag kommer att tänka på L, en "from" pingstvän som bodde i Sigtuna en gång i tiden med sin stora familj. De hade många barn, vissa adopterade. Och han slog dem alla. Jag såg det själv. Blodet skvätte på väggarna ska ni veta. Han var en typisk "manlig" alfahanne. Han var husets härskare och den som bestämde. Senare lämnade hans fru honom och nu för tiden ska han vara ganska sjuk och ensam. Vilket bara är bra, då kan han inte skada någon.

Häromdagen hörde jag en man skrika på sin kvinna. "Hon ska fan inte låna något! Hon ska inte låna något!" skrek han och rörde sig inte ur fläcken. Hon log lite osäkert, kanske hade hon slutat lyssna redan. Men han var stenseriös. Han hade bestämt det. Hon ska inte låna något. Så enkelt är det, oavsatt vad det är hon vill låna.

Nä, jag tror inte att alla alfahannar hatar sina partners. Men jag tror många av dem, över genomsnittet, fakitskt använder hot, våld - fysiskt och psykiskt - för att kontrollera dem de "älskar".

Såna människor har inget värde enligt mig. Inget som helst värde.