torsdag, augusti 07, 2008

Allmänna fördomar om kvinnors frisyrer


Varför lägger kvinnor ner 1000 spänn på en frisyr som de sedan stoltserar med en dag och sedan låter den försvinna i en dusch för att helt vara borta nästa dag? Det är schysta, spektakulära frisyrer som bara åker rakt ner i slasken. Vad får man ut av att ha en fräsig frisyr i en dag? För jag har hittills inte lyckats träffa någon som faktiskt försöker hålla den frisyren dagen efter.

Det är som det finns en inbyggd gen i kvinnorna att så fort alla har sett frisyren, gå hem, duscha, borra ner i huvudet i kudden och på morgonen se exakt likadan ut som dagen före frisyrdagen. Är det så?

En man som jag känner tycker det är lite pinsamt att gå att klippa sig eftersom frisören hela tiden håller på att piffar, paffar och pysslar så att frisyren blir perfekt - vilket gör att man ser ut som en kärring, och samma man går sedan ut från salongen och rufsar till håret igen så att det ska se normalt ut. Sånt slipper jag.

Själv har jag nämligen för vana att när frisören frågar "Hur vill du ha håret?" att svara "Kort". Inget mer. Kort bara. Jag brukar lägga till "Ignorera sidbenan" då jag automatiskt får en sådan när håret börjar bli längre, och nåt sånt vill jag inte ha.

Det kanske är bäst för alla att helt enkelt raka huvudena och anpassa sig till en värld av ägg.

Det blir nog mindre stress, problem och ångest på det sättet.