måndag, augusti 25, 2008

Barnvagnsidiot på Skansen!

Vi var på Skansen igår tillsammans med Anneli, vilket var väldigt trevligt. Hon hade en ny HD-kamera, Sony, som hon filmade björnar, grisar och andra små mördardjur med. Gregory var beväpnad med kameran och tog en hel del fantastiska Lemur-bilder. Ska lägga upp några senare så att ni får se. Jag var dödstrött efter den fina dagen, där det enda hindret för min lycka var en av dessa vidriga barnvagnsmonster! Nä, inte barnet där i, utan föraren.

Jag står och tittar på älgarna (som Anneli precis håller på att klappa) när jag känner hur något kör in i mina hälar och pressar på. Först bryr jag mig inte då det kanske bara är tillfälligt och det är inte direkt något att reagera på. Men när pressande fortsätter så blir jag så illa tvungen att vända mig och se vad som står på. Det är en man där som står och pressar sin otäcka lilla barnvagn mot mina fötter. Han tittar på mig och säger inte ett knyst. Så jag flyttar på mig och han går vi. Fast då hinner han mumla fram: "Här var det svårt att ta sig förbi". Jag säger högt idiot, och hoppas att han hörde det - vilket han troligtvis gjorde men ignorerade eftersom han, som alla barnvagnsföräldrar, anser sig vara små-Gudar med rätt att göra i stort sett vad de vill.

Han bad alltså inte ens om ursäkt. Han sade inte "Ursäkta, kan jag få komma förbi?". Han bara pressade sin barnvagn mot mina fötter tills att jag flyttade på sig. Som om det förväntades att jag skulle respektera honom för att han rullade omkring med en parasit i en vagn.

Så här i efterhand så skulle jag inte ha flyttat på mig. Han kunde ha fått stått där och pressat med sin jävla vagn tills han svalt ihjäl. Nästa gång. Jag lovar. Nästa gång.