måndag, augusti 11, 2008

De bästa seanserna på film?


Nu får ni ta det här med seans med en nypa salt. Jag vet inte ordets rätta innebörd, men för mig är det när en eller flera personer medvetet försöker få kontakt med den andra sidan genom någon form av ritual. Lite sträng är jag, det ska ske under kontrollerade former - en typiska seans-klyshan alltså: halvmörkt rum och en tant som kanaliserar någon eller något... Jag älskar såna scener. Dels för att de nästan alltid är garanterat stämningsfulla. Även billigare filmer kan få till dem bra då det oftast rör sig om enkla effekter och lite snygg ljussättning.

Här har ni fyra av mina favoriter:

The Changeling
- Utspelar sig i det stora huset som George C. Scott hyrt efter sin familjs död. Ett äldre par, där kvinnan är den som kan kanalisera, sitter tillsammans med Scott och nånting vid ett bord. De har en pappstrut (eller om den var av någon form av lättmetall) på bordet, som börjar vibrera och hoppa omkring när de får kontakt med anden. Kvinnan sysslar med automatskrift och låter anden ta över henne och börjar skriva aggressivt och våldsamt på en mängd papper, som hennes make drar undan ett efter ett. Det är en riktigt bra film, och den här scenen har för mig alltid varit en av höjdpunkterna. Den intensitet som scenen har och som hela tiden växer är fantastisk! Dessut så känns den på något sätt extremt autentisk, jag skulle kunna tro att detta var något äkta.

Deep Red
- The mother of all "synsk-kvinna-ser-mördaren"-scener. Scenen är ruggigt effektiv och hur den är genomförd är i världsklass. Färgerna är blodröda och damen som spelar mediumet är perfekt. Det otäckaste är egentligen när hon berättar att hon får kontakt med ett barnsligt, eller kanske naivt sinne. Vilket plötsligt gör mördaren betydligt farligare och otäckare än vad man först kunnat gissa sig till. Det finns inga som helst specialeffekter med i scenen, utan allt hänger på skådespelarnas reaktioner och det utsökta kameraarbetet.

Schizo
- Jag såg den här nyligen och blev överförtjust. Egentligen är just denna scenen ett klart plagiat av Deep Red-scenen, fast med flera undantag som gör den i en klass för sig. Dels så är det i ett mindre sammanhang, inte så spektakulärt och med mer vanliga människor i publiken. Det är en liten samlingslokal någonstans och scenen är liten och enkel. Mediumet har sin mor med sig som håller koll på läget. Från är det vanligt trams: vart kan jag hitta min vigselring och mediumet ger ett luddigt svar, men sedan gör sig mördaren till känna någonstans i lokalen och kvinnan får spel. Hennes ögon förändras, blir vita och blanka (den enda gången i filmen som Walker realistiska stil går över i rena övernaturligheter) och allt får avbrytas.

City Of The Living Dead
- Kanske den snyggast fotade seans-scenen jag sett, och en av filmens bästa scener. Det är långt ifrån Fulcis bästa verk, men detta är något som visar hur duktig han verkligen var. Mediumet Teresa genomför en seans och Catriona McColl får visioner av en hängd präst, får konvulsioner och faller död ner. Tror man i alla fall, och så följer en fantastisk scen där hon vaknar upp i en kista levande begravd. Men själva seans-scenen osar av stämning och den ålderdomliga New York-lägenheten är som hämtat från en gammal oljemålning. Det förekommer effekter, jag tror till exempel att mediumet får vita ögon (men jag kanske minns fel) och en inte riktigt lyckad effekt med eldslågor som slår upp ur golvet. Men som helhet är den grymt snygg.

The Manitou
- Höll på att glömma (tack Jocke för påminnelsen) den här klassiska scenen, som är i samma klass som ovanstående. Den är nog en av de mest visuella seanser jag sett, som bara använder sig av gammeldags effekter. Det är illgrönt och svart och tanten lyckas frammana indian-demonen genom att ett indian-huvud sakta smälter upp genom bordskivan, drypande svart. Jag är lite osäker på hur man gjort effekten, men jag gissar på den gamla klassiker att bordet egentligen är en stor behållare som man fyllt med något flytande material. Riktigt bra är det i alla fall och är en av filmens många höjdpunkter.

Vad finns det mer då? Har ni några tips?