tisdag, augusti 19, 2008

Försvarsmaktens reklamkampanj


KAN DU MEMORERA ALLA PASSAGERARE I DENNA VAGN? OCH MINNAS VAR DE SATT OM ETT ÅR.

DET ÄR NOG INTE DIG VI SÖKER. MEN DU ÄR VÄLKOMMEN MED DIN ANSÖKAN ÄNDÅ.

KAN DU DEMONTERA DEN HÄR BUSSEN PÅ FEM TIMMAR? OCH BYGGA OM DEN TILL ETT MOBILT KRAFTVERK.


Det här är tre av försvarsmaktens reklamslogans som pryder våra bussar, tunnelbanetåg och pendeltåg. Själv tycker jag nog dessa är lite missvisande, speciellt den med det personliga minnet och det mobila kraftverket, sedan att de flesta inte är lämpade för att jobba med - faktum är nog att väldigt få är lämpade att jobba för försvarsmakten, och majoriteten som jobbar där nu har nog kanske inte alla hästarna i stallet.

I alla fall har jag totat ihop några egna varianter, som känns mer realistiska, som försvarsmakten kanske vill använda sig av för att locka till sig person som vill bära vapen och "försvara" sitt fantastiska land:

SER DU MUSLIMEN SOM SITTER FRAMFÖR DIG? OM ETT ÅR KAN HAN VARA DIN FIENDE. KAN DU SKÄRA HALSEN AV HONOM OCH VÅLDTA HANS FRU OCH BARN?

OM DU ÄR NORMAL SÅ ÄR DET INTE DIG VI SÖKER. KAN DU DÄREMOT FINNA EN FIENDE I ALLA SOM INTE SER ARISK UT, SÅ ÄR DU VÄLKOMMEN.

KAN DU DEMONTERA DEN HÄR BUSSEN PÅ FEM TIMMAR? OCH GÖMMA EN BOMB I DEN SOM EFFEKTIVT TAR LIVET AV 100 SKOLBARN.


Det är mer passande för de människor som söker till försvarsmakten och passar nog bättre enligt deras agenda. För vem tror egentligen på att militären finns där som fredsbevarande, gosiga helyllegossar (och flickor) som bara vill alla medmänniskor väl.

Bär man vapen frivilligt så kommer man också att vilja döda frivilligt.