tisdag, augusti 05, 2008

Godzilla och hans vänner - del 1

Jag älskar japanska jättemonster och i Godzilla-serien så förkommer det både en del briljanta och coola monster, samt några som kanske inte riktigt håller samma klass. Nu har jag tittat lite närmare främst på de monster som förekom i Showa och Heisei-perioderna, men det kan förekomma något gästspel av monster från Millenium-serien också.


Förutom Godzilla själv så var det första monstret jag såg Titanosaurus, denna märkliga kombination mellan dinosaurie och sjöhäst med en lång, lång gungande hals. Det är ett ganska coolt djur faktiskt, stilrent och har inte allt för mycket trams inblandat. Hans specialité är att vifta på svansen och blåsa bort hus, och i samarbete med toksprängaren MechaGodzilla så blir han ett riktigt kraftfullt monster. Så Titanosaurus har alltid varit en stor favorit. En underhållande sak är att ingen tror att han existerar (och hånar forskaren som upptäckt honom) och tycker det är en absurd tanke. Och då snackar vi en värld där jättemonster är ganska vanliga.


Någon som inte är en favorit är Megalon, som för mig bara ser ut som en slarvig mix av andra monster. Något som designern slängde ihop på en lunchrast och som man sedan förverkligade genom att ta de delar man hittade nere i kostymförrådet. "Ah, nu slänger vi in lite räka. Eller kanske de här armarna från borrmonstret som vi aldrig använde oss av i den andra andra filmen. Jaja, släp på några överblivna gummiben från Rodans kusin också".


Gigan (el. Gaigan), som kom i samma veva som Megalon, tycker jag bättre om. Han påminner väl mer om en gigantisk rymdkyckling, men återigen så är utseende så stilistiskt att jag bara inte kan motstå kräket. Dessutom gillar jag hans ving-liknande armar som fungerar bra att slå sönder byggnader med. Det blir liksom bra svung i hans slag. Tyvärr så underuttnyttjas Gigan verkligen i Godzilla vs Gigan och han hade förtjänat en bättre film. Att han senare dyker upp i hemska Megalons film gör bara saken sämre. Men bra monster, utan tvekan!