torsdag, augusti 28, 2008

Kina-resan: 080610



(av någon anledning så försvann 080609... troligen glömde jag att skriva den dagen, eller så är det egentligen denna dag som är den nionde. Skitsamma. Here it is anyway...)

Jag känner mig som en elefant med vilda möss runt omkring mig. Mössen drar i mig, vill diskutera priser, deala och sälja saker. Själv har jag inte något speciellt behov av att köpa. Vill dom inte sälja för ett visst pris så är det ok för mig. No big deal.

Tack och lov så verkar G njuta av prutningsfasonerna. Han är så hård att försäljarna börjar göra självmordstecken. Idag fick han ner en kinesisk traditionell jacka som jag ville ha från 850 RMB till 150 RMB! Det är minst sagt en rejäl prutning!

Vi sitter tåget till Beijing nu. Sovvagn, och det var bekvämare än jag hade föreställt mig faktiskt. Vi har lärt känna en pratglad kines vid namn Robert som har satt oss mer in i kinesisk kultur än tidigare. Jag är själv intresserad av människornas mentalitet, och hur man idag till exempel ser på den ständigt avporträtterade Mao.

Det är alltid trevligt att träffa på engelsktalande kineser. Dom gillar själva att snacka och berätta saker i stora mängder. Men många kineser verkar ha berättandet inom sig, och det kanske är något som tillhör kulturen.

Nä, nu är det dags att sova... Om det går. Tåget är ändå ganska tyst, och somnar jag så kommer ändå mina snarkningar att krossa det mesta.