onsdag, augusti 20, 2008

Recension: Evilspeak (1981)

En del filmer blir mystiskt nog nonchalerade ordentligt, trots att de innehåller en skräckfan vill ha och lite till. Evilspeak är måhända ingen perfekt film, långt ifrån, men den är tillräckligt blodig, snygg och brutal att känns tråkigt att den inte blivit så hypad.

Clint Howard spelar Coopersmith (som genom hela filmen kallas Cooperdick av sina plågoandar) en nördig dataintresserad föräldralös grabb som fått en plats på en anrik militärskola. Att de tagit in honom bland alla fina familjers söner beror helt på ekonomiska fördelar i form av bidrag.

Plågoandarna är ett gäng med enormt otrevliga killar som hela tiden ser till att förstöra för honom, slå honom och psyka så att hans självförtroende ska krossas helt. Till och med flera av lärarna och även skolans präst verkar verkar indirekt godkänna denna mobbing.

Men Coopersmith är tillräckligt smart för att försökera ignorera idioterna och samla ihop sig efter varje attack. En dag hittar ett hemligt rum i skolkyrkans källare. Det har tillhört satanisten och händare Esteban, en spansk före detta munk som svor att återuppstå och ta sin hämnd på kyrkan. Naturligtvis så får Coopersmith tag i hans satanist-böcker och börjar, med hjälp av sin dator, experimentera med ockultism och att åkalla satan.

Eftersom det ska ske en viktig rugby-match så vill helst både hans tränare och hans medspelare att han inte ska vara med i laget, eftersom han är så dålig, och mobbingen trappas upp rejält... tills att det går överstyr och skadar Coopersmith så känslomässigt att det enda han kan göra är att fullfölja det han lärt sig ur Estebans böcker och slå tillbaka så att blodet sprutar!

Först och främst: Clint Howard ser verkligen sjukt mysko ut. Det där märkliga, platta, nästan utomjordiska ögonen, den höga pannan och den hukade kroppshållningen. Han var född att bli skådis helt enkelt, och en bra sådan. Detta är verkligen Howards one-man-show och han gör det utmärkt, och sätter ett utmärkt ansikte en människor som snart är nere i det lägsta av förödmjukning. Hans plågandar är ruggigt otrevliga och när de väl får sätta livet till så känns det som om det verkligen var deras eget fel och att de förtjänade det.

Nackdelen med filmen är att den spenderar för mycket tid att visa Coopersmith som ett mobboffer. Det blir lite tjatigt och utdraget. Det hade passat bättre med lite mer omotiverade mord där i inledningen, för att liva upp stämningen. Men det är i alla fall snyggt och välgjort. När väl blodet börjar forsa så blir det dock bättre, efter cirka 40-45 minuter in i filmen. Det bjuds på en ganska snygg nackknäckning, en kvinna som blir uppäten av grisar och en spetsning - tills den fantastiska finalen där Coopersmith har blivit besatt av Estebans ande och flyger omkring med världens största svärd och slår sönder huvudena på folk. Riktigt blodigt och grafiskt, dessutom oftast i slowmotion!

Evilspeak är en bra liten film som lever på Clint Howard, scenografin och de magnifika gore-effekterna och rekommenderas alltså för fans av åttiotalsskräck där ute.