torsdag, augusti 21, 2008

Sverigedemokraternas verkar hota min mor!

De är så konstiga, dessa Sverigedemokrater. Speciellt deras "alltiallo-debattör", den fiktive informationskällan Tobias Lindgren. Min mor, som bloggar hejvilt själv, blev nyligen ansatt av denne herre, som spydde ur sig ganska ogenomtänka lögner (dessa publicerades aldrig, men alla meddelanden finns sparade för eftervärlden) med rasistisk propaganda som min mor inte ville sprida vidare. Så hon publicerade inte kommentarerna - vilket är helt naturligt. Jag rensar också bort de värsta dumheterna ur mina kommentarer.

Först fick hon ett meddelande, väldigt korthugget från "Tobias Lindgren", där han undrade varför hon inte släppte igenom hans kommentarer! Som om han kan bestämma över hennes bloggar. I mitt fall så slutade jag publicera hans kommentarer då det bara var en massa blaj, och karln började då yra om yttrandefriheten - som om det hade något med kommentarerna på min blogg att göra. Haha :) Men sedan blev det underligare.

Tobias hade på något sätt tagit reda på min mors fulla namn (hon använder naturligtvis ett enklare nick när hon skriver), som inte finns på varken min blogg eller hennes bloggar. Han tilltalade henne med det fulla namnet, korrekt stavning på förnamnet (som många stavar fel på) samt efternamnet som är hyfsat ovanligt. Varför? Troligen för att han ville visa sin makt. Han KUNDE ta reda på vad hon hette, och alltså indirekt ta reda på hennes adress och telefonnummer. Han ville visa det, som ett hot mot henne.

Men vi vet alla att en liten Sverigedemokrat skrämmer knappast en 62-årig dam som upplevt hela det svenska samhället sedan fyrtiotalet (eller i alla fall femtiotalet, när man blir mer medveten om allt runt omkring) på alla sätt. En dam som sett det värsta och det bästa av Sverige, som både varit politiskt aktiv på vänsterkanten och sedan kristen och då fått en rejäl inblick i högerkanten på ett sätt som alla Tobias Lindgren där ute inte ens kommer i närheten av. Livserfarenhet kallas det.

Och någon sådan hittar ni inte i Sverigedemokraterna.