torsdag, september 11, 2008

11 september - mina tänkbara WTC-leksaker


När jag var i New York för några år sedan och tog mig en titt på Ground Zero så kändes det hela som en märkligare variant av Disneyland. Barnfamiljer gick omkring och fotograferade, hårt beväpnade vakter poserade framför kamerorna, utställningar och annat som kunde underhålla för stunden. Det var ett lättsam stämning, och när vi trängde oss fram bland guidegrupperna och turisterna så kändes det som om alla, inklusive New Yorkarna glömt bort vad som hände en gång i tiden.

Ganska snart efter 9/11 så kom jag på två leksaker jag skulle vilja producera:

* En miniatyr av World Trade Center, med en knapp under som man håller in. När man släpper denna så rasar tornen ihop, precis om den där gamla leksaken med en hund, katt eller annat djur. Tyckte de var skitskoj när jag var liten, och en WTC-variant hade suttit fint.

* Har ni sett den där miniatyrflaggstången som det är en liten trähackspett fastsatt vid? Den sitter som på en styv metalltråd som går ut som en båge från själva flaggstången. När man sedan tar tag i hackspetten och släpper den så hackar den sig neråt på flaggstången, från topp till botten. Jag hade tänkt mig samma sak med ett WTC-torn och ett flygplan.


En annan tanke som jag får nu är kanske en terroristvariant av Monopol som utspelar sig i samma kvarter som WTC, men istället för att man köper hus så bombar man hus eller nåt? Och gör man bort sig så åker man in på Guantamo.