måndag, september 29, 2008

Helgens restauranger

Jag och G är väldigt bortskämda, men man blir lätt det när man har hyfsat bra betalt, inte har några större utlägg (förutom DVDs i mitt fall och cigaretter i G's fall). Dessutom inga barn att försörja. Det glada ungkarlslivet, fast man är två alltså. Vilken underbar kombination. Detta är också en bra anledning att hejdlöst äta på restauranger, vilket vi gjorde inte mindre än fyra gånger i helgen! På Fredagen hade vi egentligen tänkt att äta på Sabai-Sabai, som är en thairestaurang på Kammakargatan. Tyvärr var det så sjukt fullsmackat med människor att vi planlöst drev vidare och landade vid Odenplan där vi tack och lov såg Restaurang Hanoi, en vietnamesisk restaurang som visade sig vara ett bra val. Vietnamesisk mat är inte speciellt stark av sig, men gjorde naturligtvis inget. Maten var fräsh och den lugna miljön var toppen. För mig att köttet a och o, och det var mört och smakade bra. Vi drack ett vietnameiskt risöl också, som hade en intressant len smak, som som var okey. Toppenrestaurang som jag rekommenderar mer än villigt. Dessutom var personalen genomtrevlig och utanför stod kökspersonalen och vinkade adjö till oss när vi gick.

Före Skivmässan i Solna på Lördagen så stannade vid till vid en liten thairestaurang på Kungsgatan. Tyvärr kommer jag varken ihåg namn eller en mer detaljerad adress, men det fungerade fint som ett till synes snabbmatställe där det tog några extra minuter att få maten, men som i sin tur var riktigt god. Damerna bakom kassan gjorde maten direkt och det verkade inte finnas några halvfabrikat i wokpannorna. Även om det var lite trångt, så kändes det som en öppen restaurang där både barn och vuxna glufsade i sig maten. En klar fördel var chilin som fanns att krydda extra med. Nästan i samma klass som Nom's Thaifood (som tyvärr har stängt för säsongen). Vi blev mätta också, vilket är värt att nämnas.

Långt senare klämde vi lite nattmat på Restaurang Pompeij i Märsta. Fungerade naturligtvis bra, men inget unikt. God kebab hade de i all fall.

På Söndagen så var vi ute och fotade en sväng och gick och åt på pålitliga Tre Indier på Söder. Denna gången tog jag det starkaste jag kunde hitta och satt en stund senare och svettades ut maten genom porerna. Allt nerstoppat med nam-bröd givetvis, vitlöks varianten. Den söta servitören jobbade också, vilket naturligtvis är en fördel. Inte för att han var söt, för det är en ren ytlig betraktelser, utan för att det är bra service och inte allt för lång väntetid på maten. Många timmar senare så hostade jag och bara kryddningen som antyddes då gjorde att jag fick tårar i ögonen. Både stark mat och god mat! Finemang!