tisdag, september 09, 2008

Min Wendela




Det känns konstigt att Aftonbladet har skapat en ny kvinnosajt med namnet Wendela, då det också är namnet på min mor - och överlag ett ganska ovanligt namn. Den är döpt efter Wendela Hebbe som verkade vara en smart kvinna, men jag misstänker att hon rullar i sin grav över att få namnge ett sånt trist projekt.

"Välkommen till Wendela – tjejmiddagen som aldrig tar slut. Här pratar vi om allt från dildos till döden. Och du är bjuden."

till

"På sajten kan du fråga Karin Adelsköld hur du säljer in dig på dejtingsajten och nanny Anne-Lie hur ni får ungarna i säng. Du kan lära dig att boosta dig själv på jobbet, läsa de bästa bloggarna – och börja blogga själv."

Det är de vanliga kvinnogrejerna: dildos, dejting, barn, dåligt självförtroende på jobbet och antagligen tips om mamma- och modebloggar. Att man dessutom jämför det hela med en "tjejmiddag" känns ännu mer trist.

Nu generaliserar jag givetvis en aning, men det känns inte som man kan förvänta sig något nytt eller något som avviker från de vanligaste kvinnoklyschorna - som jag anser är de enda verkliga "kvinnofällorna".

Här ovan ser ni tre bilder på min Wendela, den enda vettiga Wendela jag vet om.