måndag, september 01, 2008

Nu har Lennart Swahn dragit till regnbågens land


Jag har ingen speciell relation med Lennart Swahn, förutom att han var en del i min barndom och alla dessa TV-program. Han blev 81 år, vilket då är ett skäl till att hans död inte blev en överraskning.

Lennar Swahn var, som nog många vet, homosexuell (det är jag också, så detta är inte någon form av märklig smutskastning, då jag inte anser att outa någon är smutskastning) och var inom den världen en riktig glidare. En evig ungkarl som indirekt parades ihop med alla från Bosse Nilsson till Kent Finell. Hur det låg till med den saken vet jag inte, men att han var en sexuell man vet jag.

En av mina före detta vänner (vi har inte hörts av på ett par år nu, så jag antar att det blivit "bekant" eller "ytligt bekant" numera) fick ett erbjudande av Lennart på en herrtoalett någon gång under sextiotalet, men tackade nej då Lennart inte var hans stil. Så kan det vara. Men även under det tidigare nittiotalet (kanske sena åttiotalet) var Lennart i farten och en bekant (här snackar vi bekant och inget annat) lyckades busa med Lennart på ett väldigt elakt sätt.

Den här personen hörde Lennarts röst på någon gay-variant av Heta Linjen och lyckades avtala ett möte med honom, tre på morgonen. Min bekant var inte ensam kan tilläggas, utan busade runt med någon polare. I alla fall så gav han Lennart namnet på dörren mitt emot i trappuppgången... och så fick en äldre dam besök av Lennart Swahn tre på natten, med nerdragen keps. Lennart, som säkert var väldigt besviken (och tro mig, jag förstår honom!) bad om ursäkt och förklarade att det var ett misstag, och gick därifrån.

Jätteelakt tycker jag personligen. Men på ett annat sätt så visar det ändå att Lennart var så mycket mer än en hemtrevlig TV-profil. Han var människa, uppenbarligen en sexuell sådan, man, bög och någon som blivit lurad många gånger. Det kan inte vara lätt att ha varit Lennart Swahn och samtidigt försöka vara diskret med sin läggning. Han var trots allt från en helt annan generation, en generation där homosexualitet var syndigt, farligt och onaturligt. Det var många som säkert var elaka mot honom, och de falska rykterna som spreds om honom, bögskämten och allt skit hoppas jag gick honom förbi så mycket som möjligt.

Så Lennart, vila i frid... och finns det någon himmel så hoppas jag att du kan få ragga vidare där. I lugn och ro.