torsdag, september 04, 2008

Recension: For Your Height Only (1981)

För många, många år sedan så hittade jag The Impossible Kid på svensk vhs. Det var en udda actionkomedi med en märklig man, liten som ett barn och med äggformat huvud och pottfrisyr - dessutom antydan till tunnhårighet. Det var en underhållande filippinsk rulle. Efter den så kom en trailer för For Your Height Only, vilket jag då antog var uppföljaren - men det var egentligen den första filmen med Weng Weng som Agent 00, världens minsta hemliga agent!

Story är så tunn att jag faktiskt inte riktigt förstod vad den handlade om, men så här sammanfattar IMDB det:

"Mr. Giant has kidnapped the brilliant Dr. Van Kohler and is planning to use the Doctor's invention, the N-bomb, to hold the world hostage. The only one who can foil Mr. Giant's evil scheme is Agent 00, a 3-foot-tall filipino martial arts master, expert marksman, top-class romancer and all-around superspy. Can Agent 00 rescue Dr. Kohler before it's too late?"

Det kan mycket väl stämma, men jag kan inte svära på det. I alla fall så går filmen mest ut på att Weng Weng sparkar och skjuter ihjälp en oerhörd mängd fula skådespelare i fula frisyrer och med fula nylonskjortor. Ibland dansar det några icke-attraktiva filippinska brudar på nåt disco och givetvis är Weng Weng rena brudmagneten. Sedan dödar han lite fler.

For Your Height Only är en sanslöst kul film. Den är aldrig trist, utan det är fighter och skottdueller som avslöser varandra hela tiden. Att sedan Weng Weng är det bisarraste som gått omkring i ett par skor sedan Peter Bark och Nelson de la Rosa säger en hel del. Jag skulle nog till och med hävda att han är otäckare än ovannämnda bisarro-skådisar! Jag skulle hellre vakna med en drägglande de la Rosa under täcket än en lismande och åmande Weng Weng!

Men jag vill inte vara rolig på någon annans bekostnad, speciellt inte Weng Wengs. Han är faktiskt... inte någon bra skådis. Han är stel och stirrig och vet knappt vart han ska vrida huvudet under scenerna, men han har någon form av udda karisma och är hyfsat atletisk att man köper hans närvaro utan några större problem. Som fighter så uttnyttjar han sin storlek effektivt och får till en del underhållande moves samt en hel del pre-John Woo glidningar längst med golv med pistolen i högsta hugg!

Hög bodycount, märklig sexhumor, men tyvärr mindre gadgets och special effekter än i tvåan. Dock så gör Weng Weng showen helt sevärd, även om den cirkusartade musiken verkligen får det hela att verka vara större freakshow än vad det troligen är tänkt.

Rekommenderas.