torsdag, oktober 30, 2008

Nu har det hänt igen: vattenmonsterlunch!


Det har hänt än gång förut då jag funnit att min lunchrestaurang serverat spya till lunch. Förra gången var det något så perverterad som skaldjurslasagne och denna gången är det något så sjukt, sjukt, sjukt som RÄKBURGARE! Burgare kan vara två saker i mina ögon: kött eller grönsaker. Räkor är väl nånstans där mitt emellan, fast de ser ut som röda spindlar med antenner. Dessutom är de likätare. Så vi äter malda spindlar som i sin tur troligen har frossat på en massa drunkande människor.

Nä, givetvis åt jag inte det, men jag var tvungen att kräkas ut med avsky via sms till diverse människor som kanske, eller i vissa fall, kanske inte har förståelse för äckelheterna. Så jag åt pannkakor istället. Hellre mat gjort av blivande kycklingbarns-gegga än spindelmonstersörja.

Men Industri är annars en toppenrestaurang. Det är buffé-varianten, och det är för det mesta utmärkt mat. Det här med buffé är ett mysterium i sig, speciellt då de flesta människor uppenbarligen inte vet hur man äter mat. Jag menar, bara för att det är buffé så behöver man väl inte BLANDA ALL MAT MAN HITTAR? Folk blandar fisk, pannkaka, köttbullar, stuvningar, grönsaker, skinka och skitans gamla monster. Det får mig att tänka på min kollega Markus som bevittnade hur någon tvingade asiatisk kock att woka sushi-rullarna eftersom idioten bara hade blandat all från det dingnande buffébordet hur som helst.

Mat ska ätas efter riktlinjer. Jag kan i alla fall inte blanda mat. En måltid måste vara så strömlinjeformad som möjligt: potatis/kött eller pannkaka/sylt eller soppa/brödbit osv osv. Det finns ingen chans i världen att jag skulle blanda mina kryddjärpar med något annat än potatis. Tänk kryddjärpar och fiskbullar på samma tallrik? Sjukt. Perverst. Abnormalt.

Något annat som jag inte gillar med speciellt lunchrestauranger är att de som kommer efter mig själv, när jag redan satt mig ner, nödvändigtvis måste titta på min mat. Varför? Vet de inte hur maten ser ut på deras stamställe? Eller retar de sig på att jag bara äter pannkakor och inte soppa? Jag misstänker att det är det sista. Jantelagen säger väl att man måste äta soppa före pannkakor, men det gör inte jag. Jag tar pannkakorna. Bara pannkakorna. Torsdagar är till för pannkakor och då blir det inget slabb med någon äcklig ärtsoppa (som råkar vara den värsta soppa som finns).

Aldrig får man lugn och ro.