lördag, oktober 11, 2008

PG rules! Det underbara slapphänta sjuttiotalet!

Först och främst, jag är ingen moraltant. Men när jag tittar igenom min filmsamling, eller tar mig en närmare titt på filmer som jag tycker om och inser att dessa faktiskt är barntillåtna i USA (dvs rated PG) så blir jag förvånad över hur annorlunda synen hos film var hos MPAA en gång i tiden. De var givetvis stränga då också, liksom idag, men på något sätt så förstod man att barn och ungdomar inte är SÅ dumma som de tidigare ville ha sagt. Majoriteten av människorna där ute kan skilja på verklighet och fantasi. Så tittar man på sjuttiotalsfilm eller tidigt åttiotal, så ska man inte låta sig lura sig av PG-stämplingen.

Vissa av dessa filmer är väldigt grafiska, men vissa kanske är märkliga ändå, genom att de innehåller ångestladdade bilder och sånt där som censurivrarna orar sig för. Det är också intressant, om man tar en titt på allt som ansågs passa för PG i till exempel skräck- och actiongenren, att inse att större produktioner kunde vara betydligt mer grafiska och chockerande än "b-filmer", och ändå få en lägre åldersgräns. Hyckleri givetvis, som enbart beror på pengar.

Jag plockade ut lite av mina favoritfilmer ur listan:

Meteor - Inget mästerverk, men gott om katastrofscener där människor får sätta livet till. Lite blod också.

Prophecy - Måste vara en chock för en unge att se denna mörka, relativt grafiska mutantbjörn-film. Kanske fick den PG på grund av att monsterdräkten ser lite väl fånig ut i en censurmänniskas ögon.

Rollercoaster - Bara inledningen skulle kunna ge den här ett R, fast här ansåg man att barn klarar av att se glada människor krossas av fallande berg-och-dalebanevagnar.

Night of the Lepus - Utrafånig, men stundtals väldigt blodig. Men jag misstänker att ämnet "mördarkanin" gjorde att åldersgränsen svalnade en aning.

The Killer Elite - Kampsport var hett och skapade moralpanik samtidigt. Här är det gott om sånt, men också ett extremt saftigt huvudskott.

The Swarm - Fånig som tusan, men borde ändå vara ångestfylld för känsliga små stackars oskyldiga barn som får se andra barn bli stuckna till döds av mördarbin.

Race with the devil - Våld, satanism och biljakter i en fenomenal rulle.

Jaws 2 - Även ettan blev barntillåten, men tvåan är mer grafisk och mörkare.

Day of the Animals - Alla djur, även de gulliga, dödar alla människor de får se. Skoj.

Grizzly - Blodig björnfilm som långt ifrån är fånig, men barntillåten.

It's Alive - Egentligen inte speciellt grafisk, men bara temat på en aggressiv människodödande mutantbäbis borde vara nog som mardrömsskapare.

Murders in the Rue Morgue - Grafiskt, sleazigt och ganska cool. Alltså, perfekt för barnahjärnor!

Tombs of the Blind Dead - Avser säkert den klippta amerikanska versionen, men borde ändå innehålla både tuttar och blod för hela familjen.

Psychic Killer - Bra övernaturlig thriller som innehåller ett gäng färgstarka dödsfall.

Telefon - Våldsam och mörkt i denna underskattade Bronson-klassiker.

Diamonds Are Forever - Ovanligt våldsam och cynisk Bond-rulle som jag fick ångest av som liten, men som också blev min favorit.

Earthquake - Hyfsat mycket blod, krossade människor, jobbiga katastrofscener och panik i kubik!

Raiders of the Lost Ark - Det mest kända exemplet. Blev R från början, men med några väldigt små ändringar som inte alls tar bort huvudexplosioner och annat gore, fick den att bli PG för hela slanten.

Så det är skönt att de små söta barnen fick uppleva lite god underhållning under det årtionde som kanske producerade bäst film. Jag önskar det vore lika charmigt slapphänt idag :)