onsdag, oktober 29, 2008

Porslinsbröllop


Morsan och hennes gubbe firar porslinsbröllop idag, vilket betyder att de har varit gifta i tjugo år! Själv tycker jag det är grymt imponerande, speciellt med tanke på hur kort tid de flesta förhållanden verkar hålla. Detta fick vi nära och kära i mailen idag:

4 frågor till Wendela och Torfinn som firar porslinsbröllop i dag.

Hur träffades ni? - Vi träffades när vi båda jobbade på ett kristet behandlingshem utanför Sigtuna. Sammanlagt har vi jobbat närmare 15 år inom gamla LP-stiftelsen. Vi var bland annat föreståndare för LP-stiftelsens stadsmission i Östersund i sju år.- Vi gifte oss 1988, i Estniska kapellet i Filadelfia, Stockholm. Dessa tjugo år har gått mycket fort och vi tänker fortsätta i tjugo år till...

Vad gör ni i dag? - Min man är pensionär och släktforskar och samlar på mynt. Själv är jag med i Norbergs kyrkokör och så jobbar jag extra som telefonist varje vecka. Vi gillar att tillsammans gå i skogen, plocka bär och leta svamp. Vi försöker också vara lite kulturella och deltar i samtalskvällar och liknande.För tre år sedan flyttade ni till Norberg i Västmanland.

Varför? - Vi ville flytta till ett litet, vackert ställe där folk vågar hälsa och prata med varandra och då hamnade vi i Norberg, mellan Fagersta och Avesta. Vi trivs jättebra!

Nu firar ni 20 år som gifta. Vilket är ert bästa tips för ett lyckligt äktenskap? - Att man accepterar varandra och har överseende med varandras olikheter. Överens, det är ett väldigt viktigt ord. Och så tror jag att man ska kramas och pussas mycket.

Så jag gratulerar morsan och Torfinn och önskar dem minst tjugo... nä, fyrtio år till (då är de båda över hundra år!) av pussar, god mat och lugn och ro!