söndag, oktober 26, 2008

Recension: The Awakening (1980)

The Awakening var en av de här filmerna som Ronny Svensson visade på gamla Kanal 5. Jag spelade in den och hade den på VHS under ett antal år, men jag såg aldrig om den, trots att den var helt okey. Så jag bestämde mig för att återsbesöka denna minst ojämnt mottagna skräckfilm och köpte den engelska utgåvan, som trots att den sägs vara en fullscreenversion faktiskt var anamorfisk widescreen. Trevlig detalj bara.

Charlon Heston spelar arkeologen Matthew Corbeck, som tillsammans med sin fru Anne (Jill Townsend) och sin kvinnliga assistent Jane (Susannah York) beger sig ut för att söka efter en försvunnen grav, graven efter drottning Kara. Ja, frun är inte direkt delaktig i utgrävningarna, utan lider i sin ensamhet i det dammiga lägret. Så läget är spänt.

När så Matthew hittar graven, så visar det sig att hans fru är gravid och närapå får missfall. Barnet föds död, men vaknar mirakulöst till liv igen. När Anne barnet tillfrisknat så sticker de till USA och lämnar en bitter Matthew kvar i egypten. Arton år senare så har Matthew och Jane gift sig och det närmar sig hans dotters artonårsdag. Drottning Kara var arton år den dagen hon mördades och nu verkar denna onda ande vilja komma tillbaka till jordelivet... men inget, och ingen, får hindra henne från det.

Medan Matthew allt mer börjar tro på legenderna om Karas återuppståendelse så börjar hans nära och köra dö som flugor runt omkring honom, och till slut finns det inget annat att göra: genomföra ceremonin för att helt väckra upp Kara... och sedan ta livet av henne igen...

Det här är en högklassig, välspelad och påkostad film som tyvärr saknar "det". Den är inte dålig, men manuset lunkar på lite för långsamt under den första halvan och levererar inte riktigt fullt ut under den sista halvan. Visst bjuds det på en del blod och coola dödsfall á The Omen och Holocaust 2000, men det känns lite oinspirerat tyvärr, som regissören hållt tillbaka eftersom han ansåg att den trista dialogen före och efter var viktigare. Nåväl, så trist är den inte, men dödsfallen är höjdpunkterna.

Något som man satsat hårt på är fantastiska scenerier, filmade på plats i Egypten, en cool gravkammare och rekvisita som känns väldigt geniuin. Jack Cardiff fotograferade och gör ett lysande jobb med vackra vyer och mörka vrår. Effekterna är bra och det finns en del smärtsamma sekvenser.

Charlton Heston kan ibland spela över och han har en tendens att spela ganska otrevliga karaktärer, även om det är väldigt subtilt. Själviska och blinda för vad andra människor känner och tycker. Här lyckas han enbart med det senare och fungerar väldigt fint som den lättmanipulerade arkeologen. Det är dessutom, under den glassiga ytan, en ganska mörk film som även antyder en del incest och otrohet, utan att skriva det på åskådarens näsa.

Den brittiska dvdn är väldigt fin och billig, och gillar man skräck från den här perioden så kan man allt ta och köpa sig ett exemplar.