söndag, oktober 26, 2008

Recension: Night Of The Living Dead (1990)

Första gången jag såg remaken av Night of the living dead var första gången den gick på ZTV. Den var mysig, men efter att ha sett blodbad som Dawn of the dead och Day of the dead så kändes den som en besvikelse. Nu har jag faktiskt tagit mod till mig att se om den...

Den börjar klassiskt: syskonen Barbara (Patricia Tallman) och Johnnie (Bill Moseley) kommer till kyrkogården för att besöka sin mors grav. Det dröjer inte länge förrän zombies attackerar, Johnnie dör och Barbara flyr ut på landsbygden och landar i en kåk där hon, efter några duster med zombies, tar skydd tillsammans med Ben (Tony Todd), Harry (Tom Towles) hans familj, samt några till olycksaliga människor.

Harry envisas med att hålla sig nere i källaren tillsammans med sin hunsade fru och deras sjuka dotter. Men Ben anser att källaren är en dödsfälla och vill barrikera sig i resten av huset. Barbara börjar dock mer och mer bli skeptiskt till båda alternativen. Hon tror att det bästa är att helt enkelt springa ifrån zombisarna.

Samtidigt som zombisarna tar sig närmare så börjar konflikterna eskalera inuti huset...

Teoretiskt sätt är detta exakt samma film som orginalet, fast denna gången har Romero tänkt igenom historien och karaktärerna en aning längre och bjuder på betydligt mer djup. Första filmen är bra, men det har aldrig varit någon favorit. Det är en typisk regidebut och är lite ojämn berättarmässigt. Förutom ett par episoder av Tales from the crypt så kan man väl säga att detta också är Tom Savinis regidebut när det gäller långfilm och han gör ett fenomenalt arbete. Regin är självsäkert och bygger upp spänningen på ett logiskt sätt. Den behåller exakt samma känsla som orginalet, men känns ändå som en modern och fräsh film. Det jag gillar med Romeros nya manus är också att han byggt ut redneck-temat, som inte är så detaljerat i orginafilmen, och det fungerar bra ihop med sekvenserna i Dawn of the dead.

Något som imponerar riktigt mycket är skådespelarna där speciellt Tony Todd är chockerande bra. Vilken jävla närvaro! Tom Towles och Patricia Tallman är också toppen, kanske lite mer... ojämna som skrivna karaktärer. Men skådisarna i sig är det svårt att klaga på.

Tyvärr fick MPAA stora skälvan när de såg filmen och hotade med en X-rating, vilket gjorde att några riktigt blodiga headshots fick klippas bort. Vilket är väldigt synd, det hade kryddat filmen på ett sätt att den hade blivit ännu mer givande som zombie-film. Tom Savini, som verkar skämmas över sitt gore-förflutna, försvarar givetvis klippen - men där har han fel. Zombie är zombies. Då SKA det vara blod. Då finns det inte tid att leka pretto-regissör. Men men, han gjorde ett fint arbete ändå.

Väldigt bra zombiefilm, och utan tvekan ett eller att par snäpp bättre än orginalet.