tisdag, oktober 21, 2008

Recension: The Pit (1981)

This is one odd bird! The Pit är allt som man tror den ska vara, men ändå totalt annorlunda. Är det en skräckfilm? Är det en svart komedi? En familjerysare eller bara en barnfilm med makabra inslag? Jag vet inte.

Sammy Snyders spelar Jamie, en minst sagt creepy tolvåring som dels är sexfixerad och dels låter sin vardag styras av sin uppenbarligen demon-besatta teddybjörn. Jamie har i alla fall en hemlighet. I ett stort hål i skogen så har han hittat ett gäng troll, eller "trogolodytes" (små håriga monster med smak för kött), som han matar med det han kan hitta.

Eftersom lille Jamie uppenbarligen är en störd unge så har han en hjälpreda, en "nanny" som ska ta hand om honom och se till att han mår bra när föräldrarna inte är närvarande. Att han dessutom kärar ner sig i denna unga kvinna (som visar brösten allt för ofta) och smygtittar på henne i naken då och då gör inte saken bättre. Men Jamie har också svårt att vänner (inte helt oväntat!), så istället för att ta itu med detta på ett normalt sätt så inser han att han kan mata trollen med människor! Allt med glada tillrop från sin onda, onda, onda teddybjörn!

Som sagt var, en udda fågel. Den är konstig eftersom den är väldigt välgjord (snyggt foto, kompetent regi, helt okey skådisar, en del bra effekter), men handlingen är också så absurd att det är svårt att se varför någon skulle velat ha finansiera denna rulle. Det är tusen idéer, och filmen vet inte vart den ska stå genremässigt. Trots att stämningen säger en sak så bryter en del småblodiga scener mot slutet av mot familjekänslan, och vem å andra sidan gör en familjefilm med naket och pervo-tolvåringar? Samtidigt är den helt klart för familjetillvänd för att kunna vara skrämmande för en äldre publik.

Men vet ni vet, den är tokcharmig. Verkligen. Den puttrar på i lagom takt, humorn är svart, ungen är perverterad och det finns monster i ett hål. I like it.

Varför skulle inte ni gilla det?

(Förresten blev jag tvungen att kolla upp vad det blev av den läskige Sammy Snyders, och han har blivit dansare och koreograf med viss berömmelse. Så det är lika bra att ni kollar in hans sida här)