lördag, oktober 04, 2008

Recension: The Psychic (1977)

The Psychic har varit en film som jag hört om i många år, men jag har sedan länge bestämt mig för att se den först när den finns i en bra utgåva. Severin gav till slut ut den och det var sannerligen inte någon besvikelse.

Jennifer O'Neill spelar Virginia Ducci, en brittisk kvinna som nyligen gift sig med en italienare, Emilio Rospini (Gabriele Ferzetti). Hon har flyttat till Italien och bestämmer sig för att renovera upp en av sin makes hus, ett hus som stått övergivet i många år. På vägen dit får hon plötsligt syner, något som hon plågats av under hela sitt liv, och när hon väl anländer till huset så inser hon att synerna avslöjat vart en kropp är inmurad - och kanske vem som är mördare.

Polisen blir skeptiskt till hennes syner, men allt pekar mot att hennes man är mördaren. Han hade haft en affär med offret och var dessutom den som hade tillgång till huset. Virginia är tvungen att själv, tillsammans med vänner och bekanta - bland annat hennes mans syster Gloria (Ida Galli) och en trevlig polis, Luca Fattori (Marc Porel), försöka lista ut vad synerna betyder och vem mördaren är...

Kanske den mest komplexa Fulci-film jag sett, och fantastiskt vacker. Fotot är av mästaren Sergio Salvati och musiken är bland annat komponerad av Fabio Frizzi. Detta i kombination med ett väldigt avancerat och genomtänkt manus, som ekar av klassisk giallo - men ekar väldigt långt borta. Detta är mer en psykologisk thriller, en pusselbox av ledtrådar och tolkningar.

Det som slog mig var att Fulci verkligen också får fram väldigt fina skådespelarinsatser av sina skådespelare. Något som till exempel en mer erkänd regissör som Argento aldrig lyckas med (och troligen är han inte ens intresserad av det heller). Även om den klassiska italienska skådespelarmetoden ibland lyser igenom, så känns det som om alla har smittats av Jennifer O'Neills bakåtlutade och lågmälda agerande. Som vanligt fokuserar Fulci på ögon, ansikten, små kroppsrörelser... och givetvis plötsliga inslag av blodig chock.

Inte för att filmen är speciellt blodig, men det finns inte heller något utrymme för något sådant i historien. Inte speciellt mycket i alla fall, även om blodet forsar i åtminstone två sekvenser. Det är också värt att nämna att den engelska dubbingen är över godkänd kvalité. Man har varit smart nog att låta alla italienska karaktärer bryta på italienska till exempel, och Jennifer kör sin egen röst. Det känns realistiskt och inte ett dugg störande - även om dålig dubbing knappast är störande för någon som är van med det.

The Psychic är en orginell, vacker och unik thriller. Orginaltiteln, översatt Seven Notes in Black har dessutom en logik i sig som man inte förstår om man inte tänker efter ett tag. Subtilt och bra.

Se den.